Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Zrak v avtu zdaj brez virusa in umazanih delcev

13.12.2020

Filtriranje kabinskega zraka v vozilih še nikoli ni bilo tako pomembno kot je v današnjih časih. Na trgu so že rešitve, ki učinkovito čistijo celo najmanjše prašne delce PM 2.5 in ki preprečujejo virusom ter bakterijam vstop v notranjost vozil.

Redno menjanje kabinskega zračnega filtra bi moralo biti obvezno vsaj enkrat letno oziroma ob vsakem rednem servisnem pregledu vozila. Tisti lastniki, ki izraziteje vozijo v bolj prašnih oziroma manj zdravih okoljih, bi morali to početi še pogosteje. Danes praktično ni več vprašanje, da je treba stranki vgraditi filter z aktivnim ogljem, saj je precej učinkovitejši pri prestrezanju nesnage, cenovna razlika pa ni tako visoka.

Nekateri avtomobilske znamke gredo še dlje, če se spomnite Teslo in njen Nuclear Mode filtracijo zraka. A tudi na poprodajnem trgu je oziroma bo na voljo še bolj napredna filtracija, ki je v trenutnih razmerah koronakrize lahko še posebej smiselna za vgradnjo in bi se moralo zanjo ob primerni promociji odločiti veliko lastnikov vozil. Tako je zelo primerna za tiste, ki v vozilih pogosto vozijo druge osebe, ki niso iz skupnega gospodinjstva.

Švedsko podjetje CabinAir predstavlja Nordzone sistem dvostopenjske filtracije, ki poleg pasivnega uporablja tudi aktivni način čiščenja. Ta sistem je sposoben glede na neodvisne teste filtrirati skoraj 100 odstotkov virusov, bakterij in vseh drugih drobnih delcev velikosti do PM 2.5, kar je bistveno bolje od klasičnih rešitev.

Gre v bistvu za pristop, ki je že široko uporabljen v domovih, pisarnah in drugih okoljih, zdaj pa je prilagojen še za poprodajni trg vozil. Na okvir filtra je dodana še na elektriko priklopljena enota. Ko najmanjši delci nečistega zraka potujejo mimo, jih naprava naelektri, zato se ujamejo v filter, ki bi se mu sicer izognili. Filter pa že tako ali tako polovi večje delce, kot so navadni delci prahu ali cvetnega peloda. Zaradi aktivnega oglja tudi ne prihaja do neprijetnih vonjav.

Vgradnja Nordzone kabinskega filtra je zelo podobno kot menjava običajnega kabinskega filtra. Edina razlika je, da je treba ob prvi vgradnji zagotoviti napajanje prek kabla, ki se povleče do škatle z varovalkami. Ob tem je treba prevrtati pokrov za filter, da lahko skozenj napeljemo vodnik, ki ga ob tem primerno skrijemo pod oblogo. Žico povežemo s prostim mestom za varovalko, ki je povezana v tokokrog le ob kontaktu. Poraba toka je 0,1 A. Treba je poskrbeti tudi za ozemljitev, vse potrebno je del kompleta. Namestitev sama ni zapletena, treba pa je slediti natančnim navodilom. Ob pravilni montaži in delovanju sistema gori zelena kontrolna dioda.

Ob vsaki nadaljnji redni menjavi filtra je treba z njega najprej odstraniti del, ki skrbi za aktivno filtracijo z električnim nabojem, in ga pritrditi na nov filter.

Proizvajalec zagotavlja delovanje sistema vsaj 80.000 kilometrov oziroma pet let.

Dodatno pa proizvajalec ponuja tudi nadgradnjo z Nordzone Air quality monitor, se pravi modulom za aktivno spremljanje kakovosti kabinskega zraka - prisotnost delcev PM, CO2 in drugih organskih spojin. Gre za dodaten modul, ki se namesti v vidno polje na armaturni plošči in poveže z 12V vtičnico prek USB kabla. Modul je namenjen predvsem tistim voznikom in njihovim potnikom, ki so še posebej občutljivi in imajo morda s tem tudi povezane respiratorne težave, kot je astma, kronični bronhitis...

Modul ima dve LED skali, ena je namenjena prikazu količine PM delcev, druga pa za CO2 in druge organske delce. Ko sta na eni in drugi skali prižgani beli LED lučki, je kakovost kabinskega zraka ustrezna. Ko se na skali od skal prižgejo oranžne diode, je treba biti pozoren in pripravljen na ukrepanje. Če pa gorijo rdeče diode, je treba nemudoma ukrepati. Če opozorilo gori na skali za merjenje PM delcev, to pomeni, da je zrak sicer svež, ni pa čist. Zato je treba takoj zapireti okna in začasno nastaviti sistem recirkulacije.

Če pa gori oranžna ali celo rdeča skala za CO2, je treba takoj poskrbeti za svež dotok zraka. Modul je energijsko zelo malo potraten, deloval naj bi vsaj pet let.

Pri proizvajalcu nameravajo lastnikom vozil ponuditi tudi aplikacijo za pametne telefone, prek katere bo imel lahko popoln nadzor nad čistočo zraka v avtu.

CabinAir je pred kratkim v nekatere modele vozil Volvo že začel s serijsko prvo vgradnjo svojih novih sistemov. Poprodajno ponudbo za vse ostale najpogostejše znamke in modele bo na polno zagnal v prvi polovici 2021, že zdaj pa vabi vse zainteresirane distributerje oziroma serviserje in prodajalce, naj stopijo z njim v kontakt.