Zobati jermen, v dobrem in slabem
22.04.2021Avtomobili z zobatim jermenom namesto verige sproti zahtevajo manj vzdrževanja, saj ne potrebujejo nastavljanja, a so po drugi strani bolj podvrženi izrabi in poškodbam.
Pri specialistu za proizvodnjo kakovostnih nadomestnih delov Febi Bilstein pravijo, da na zobati jermen vpliva mnogo dejavnikov. Denimo vpliv visokih temperatur, katerim je nenehno izpostavljen, pa tudi mnogim silam, ki ga počasi a vztrajno izrabljajo. Za povrh svoje naredijo tudi materiali iz katerih je izdelan, saj se ti ne starajo najbolje.
Prav zaradi teh razlogov je nujno, da se zobati jermen menja po predpisanih rednih intervalih, ki jih za vsak model določi proizvajalec vozila. Le redno servisiranje vodi do pravočasnega odkritja morebitne težave, ki bi neodkrita lahko vodila do katastrofalnih posledic za motor. Če se zaradi pretirane izrabe ali poškodbe jermen strga, je rezultat bližnje srečanje batov in ventilov, ter velikanski stroški.
Vsak ima svojega
Proizvajalci intervala menjave zobatega jermena ne določajo na pamet, ampak se za tem skriva veliko faktorjev. Med njimi so tip jermena, različica motorja in specifičen model avtomobila. Enaka kombinacija motorja in jermena ima lahko v dveh avtomobilskih modelih popolnoma drugačen interval menjav. Razlog za to je lahko drugačna namestitev motorja, drug menjalnik ali katera od drugih specifik motornega prostora.
Jermen in pripadajoče komponente Pri menjavi jermena je treba zamenjati tudi vse pripadajoče komponente, saj so te izpostavljene enakim obremenitvam kot so vibracije in nihanja hitrosti. Ob zamenjavi je seveda nujno upoštevanje vseh navodil proizvajalca, vključno z predpisanim navorom pritrditve. Posledice neupoštevanja teh navodil so lahko predčasna izraba ali okvara. To je toliko bolj ključno pri sodobnih motorjih, ki postajajo vse bolj kompleksni in s tem občutljivi na vsako odstopanje.
Razvoj materialov
Velik del k zagotavljanju zanesljivega delovanja je prinesel napredek pri uporabljenih materialih. Prva generacija jermenov je vsebovala kloroprensko gumo, ki je bila primerna za delovanje pri temperaturah med 80 in 90 stopinj Celzija. Hidrogenirana ali nasičena akrilonitril-butadienska guma, ki jo uporabljajo za najsodobnejše zobate jermene pa deluje tudi pri konstantnih 110 stopinjah in zaradi temepraturne odpornosti, majhnega trenja in nizke ravni hrupa pomaga pri zagotavljanju pogojev za normi EURO 5 in EURO 6.
Ostro ali zaobljeno?
Ne le materiali, pač pa tudi oblika zobatega jermena je z leti močno napredovala. Če so bili nekoč zobje jermena ostro zašiljeni, danes prevladujejo zaobljeni zobje, saj ti zagotavljajo tišje delovanje z manj vibracijami. Prav tako so obremenitve bolje razporejene za enakomeren prenos, ki je brez izrazitih sunkov.