Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Življenjska nit vsakega starodobnika

15.07.2021

motul classic_1.jpg

Motorna olja se z novimi tehnologijami, postopki in inovacijami vseskozi izboljšujejo. A to ne pomeni, da so zaradi tega boljši tudi za dvajset in več let stare avtomobile.

Znakov, kako hitro gredo stvari pri avtomobilskih motorjih hitro naprej je veliko, morda najbolj očiten pa je podaljševanje servisnih intervalov. Zasluge za to ima veliko dejavnikov, od natančnejših postopkov pri gradnji, do bolj vzdržljivih materialov, zelo pomembna pa je tudi izpiljena receptura motornega olja.

motul classic_2.jpg

A vsako motorno olje niti približno ni dobro za kateri koli motor, zato je na trgu ogromno različnih tipov z lastnostmi, prilagojenimi natanko določenim tipom motorjev. A tudi, če je specifikacija enaka, novodobno motorno olje ni primerno za uporabo v starejših tipih vozil. Tu govorimo o modelih, nastalih najkasneje v devetdesetih letih prejšnjega stoletja, ki jim je priznani proizvajalec maziv Motul namenil posebno linijo izdelkov. A tudi ti avtomobili ne spadajo v isti koš, ampak imajo glede na desetletje nastanka zelo specifične potrebe.

Pred 1950

V svojo kategorijo spadajo avtomobili iz prve polovice prejšnjega stoletja, ki potrebujejo mineralna maziva z zelo nizko stopnjo detergentov. Le tako je takšno olje, ki je sicer namenjeno motorju in menjalniku, združljivo s tesnili iz papirja, klobučevine ali tkanine. Prav tako mora biti kompatibilno z materiali kot so baker, medenina in bron. Dodatna funkcija je bolj vezana na način uporabe tovrstnih vozil, ki je občasna, z daljšimi premori vmes. Zato je olje še posebej »lepljivo« in omogoča varen zagon tudi po daljšem obdobju nedelovanja. Na voljo sta dve stopnji viskoznosti in sicer SAE 30 in SAE 50.

motul classic_3.jpg

Po 1950

V petdesetih letih so začeli množično uvajati tesnila iz elastomerov (gume), zato olje, namenjeno modelom med leti 1950 in 1970 lahko vsebuje večji delež detergenta. Seveda lahko računate na to, da motorno olje vseeno ni enako kot v tistem obdobju, ampak je dodatno obogateno s snovmi, ki ga še dlje pomagajo ohranjati pri življenju. Zaščita pred korozijo in pretirano obrabo je del prilagojene recepture s prilagoditvijo takratnim standardom izdelave motorjev z nekoliko izboljšanimi postopki in manjšimi tolerancami ter komponentami.

motul classic_4.jpg

Po 1970

Leta 1966 je Motul predstavil prvo pol-sintetično motorno olje na svetu, ki je v precej izboljšani različici v liniji classic namenjeno modelom iz sedemdesetih let. Reinkarnacija olja z oznako 2100 je namenjena tudi uporabi motorjev s prisilnim polnjenjem in vsebuje še nekoliko večji delež detergentov. Sodobnejša zasnova pomeni tudi, da ima dobro viskoznost tudi v hladnih pogojih, kar močno omili možne posledice hladnega zagona.

motul classic_5.jpg

Po 1980

Pravijo jim »youngtimer«, gre pa za avtomobile na ali pa ravnokar čez prag pridobitve statusa starodobnika. Tem sta namenjena najnovejša člana te linije olj in sta posebej prilagojena modelom iz osemdesetih in iz devetdesetih let prejšnjega stoletja. Classic eighties 10W-40 in classic nineties 10W-30 sta pol-sintetični motorni olji, primerni za dizelske in bencinske štiritaktne motorje z neposrednim vbrizgom goriva ali uplinjačem. Vsebujeta visok delež cinka za zaščito pred obrabo (ZDDP znaša preko 1800 delcev na milijon) in delce molibdena za večjo zmogljivost. Mešanica je prilagojena tipičnim azijskim, britanskim in ameriškim motorjem iz tistega obdobja, ki so moč zagotavljali s podaljšanim hodom ventilov z dročniki z ravnim dnom.