Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Zavijali bomo s pomočjo žice

25.08.2022

Volan v novih avtomobilih bo priključen na žice, ne pa več na volanski drog.

Pri nemškem podjetju ZF, razvojnem dobavitelju za mnoge znamke osebnih in gospodarskih vozil, so predstavili novost - krmiljenje po žici. Po vpeljavi sistema žic pri zaviranju in pri blaženju lahko torej zdaj o tako imenovanem by-wire načinu govorimo tudi pri volanu. Tehnologija napoveduje številne dodatne doslej nemogoče zmožnosti, ki jih bo lahko izvajalo vozilo.

Prehod z mehanskega na krmiljenje po žici je del trenda, po katerem vozila postajajo vse bolj elektrificirana in hkrati upravljana s strani programske opreme. Deluje tako, da odvisno od premika volana elektronski signal prek nadzorne enote javi, v katero smer in za koliko naj ustrezni motorni pogon odkloni prednja kolesa. Neposredne mehanske povezave med volanom in kolesi ni več.

Pri podjetju iz nemškega Friedrichshafna pravijo, da ima krmiljenje po žici veliko prednosti. S prehodom na nov pristop odpade potreba mehanskega prenosa prek volanskega droga. Prav tako niso več potrebni vzporedni sistemi servoojačevalnika, niti kakršnekoli tekočine. Vse to pomeni precejšnjo osvoboditev prostora v avtu in več prilagodljivosti v delovanju krmiljenja.

Prednosti je ogromno

Pri ZF izpostavljajo, da je krmiljenje po žici omogoča večji stopinjski kot zavijanja, hkrati pa tudi več stabilnosti pri večjih hitrosti. Pozna se tudi na učinkovitosti izrabe energije in s tem dosegu novodobnih vozil. Kot zagotavljajo, lahko z novim pristopom zelo dobro simulirajo občutek volanskega navora, ki ga voznik pričakuje in potrebuje pri nadzoru lege in stabilnosti vozila.

Prednosti po-žici sistema je še mnogo več. Ena od njih je, da se lahko krmiljenje hipno prilagaja situaciji in na primer skrajša potrebni zasuk volana pri manevrih parkiranja. Pri zaviranju v sili krmiljenje pomaga s samodejnimi popravki za boljšo stabilnost vozila, hkrati pa zmanjša potrebno zavorno silo in s tem precej vpliva na krajšo zavorno pot.

Mnogo bolje v primerjavi z mehanskim krmiljenjem omogoča tudi izvajanje avtonomnih manevrov izmikanja, saj se lahko avto ob sodelovanju senzorjev zavor, blažilnikov in krmila oviri samodejno izogne precej varneje, kot bi storila večina voznikov. Nezanemarljiv je tudi aspekt izboljšane pasivne varnosti, ker v vozilu ni več volanskega droga, ki je v nesrečah eden najbolj rizičnih povzročiteljev poškodb. Z nadaljnjim razvojem sistemov avtonomne vožnje pa odprava droga hkrati omogoča, da bo volanski obroč v določenih razmerah med vožnjo mogoče odstraniti oziroma spraviti.

V koncept krmiljanja po-žici je vključena tudi možnost krmiljenja z zadnjo osjo pri določenih aplikacijah, kar še dodatno olajša manevriranje in izboljša stabilnost.

Kot navajajo pri ZF, so sklenili že več pogodb z različnimi velikimi avtomobilskimi proizvajalci za dobavo nove generacije krmiljenja. Prva vozila z njihovo tehnologijo lahko na cestah pričakujemo že prihodnje leto.