Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Zakaj so karbonske zavore tako drage in ali so tega denarja vredne?

14.05.2022

V svetu visokozmogljivih avtomobilov so karbonske/keramične zavore postale nekakšen simbol vrhunskih športnih performans in tudi prestiža, saj nosijo izredno visoko ceno.

Res je, karbonske/keramične zavore so izjemno drage, tudi do desetkrat dražje od običajnih, a za to obstaja zelo dober razlog. Za razliko od običajnih zavornih kolutov, katerih celoten proces izdelave iz železa ne traja več kot devetdeset minut, je trajanje izdelave karbonskega približno tri tedne.

Pri tem gre za mešanico materialov, med drugim tudi ogljikovih vlaken, ki jo s posebnimi postopki in večkratnim segrevanjem (do 1.700 stopinj Celzija) utrdijo do izjemne stopnje.

Med prednosti karbonskega koluta zato spadajo odpornost na vročino, deformacije in obrabo, pa tudi občutno manjša masa. Primerjava z enako velikim železnim kolutom (400 mm) pokaže neverjetno razliko v teži, pri čemer železni tehta 16,5 in karbonski le 7,5 kilograma. Če to pomnožimo s štiri, je prihranek ocenjen na okoli 30 kilogramov (zadnje zavore so praviloma manjše, zato je tudi razlika nekoliko manjša).

Manjša masa pa ni prednost le pri energijski učinkovitosti (porabi goriva) in zmogljivosti vozila, ampak tudi pri vozni dinamiki. Gre namreč za najbolj dobrodošlo zmanjšanje mase, ki ji rečemo tudi nevzmetena masa. Tu gre za vse, česar podvozje ne more blažiti, torej kolesa, zavore in del vpetja. Ob povprečnih seštevkih nevzmetenih mas to pomeni, da takšen kolut obremenitev zmanjša za okoli 20 odstotkov.

Prav tako boljšim voznim lastnostim, pa tudi varčnosti, v prid gre enaka in konstantna debelina koluta, kar pomeni boljšo stabilnost in gladko zaviranje. Na dirkališču to pomeni boljši občutek na zavori, pri vsakdanji uporabi pa bolj gladko in posledično varčnejšo vožnjo. Tu velja omeniti tudi daljšo življenjsko dobo, ki brez posebnosti lahko traja tudi celotno uporabno obdobje vozila.

Seveda, če se lastnik z avtomobilom prepogosto ne vozi po dirkališčih. Kljub temu, da se tam železni koluti obrabijo tudi do desetkrat hitreje kot karbonski, tudi slednji v določenem obdobju podležejo obrabi.

Prijaznost do okolja pa se pozna pri manjši količini delcev, ki jih zavore izpustijo v okolje, saj so ti največkrat produkt obrabe železa. Slednjega pa karbonske zavore ne vsebujejo.

Med največje specialiste in inovatorje na področju vseh vrst zavor, tudi karbonskih, spada podjetje Brembo. Če vas zanima še več o razlikah med običajnimi in karbonskimi zavorami, vam priporočamo ogled videa na tej povezavi.