Vzroki za nedelovanje start&stop
07.07.2023Na delovanje sistema start&stop vpliva veliko faktorjev. Prav je, da jih na kratko ponovimo.
Start&stop se je v zadnjem desetletju uveljavil kot standarden pripomoček pri avtomobilskih motorjih z notranjim zgorevanjem. Z njegovo pomočjo naj bi vozila varčevala z gorivom in s tem zniževala izpuste toplogrednih in zdravju škodljivih plinov v ozračje. Sistem start&stop deluje avtomatsko, motor se izklopi, ko se vozilo ustavi in je aktivirana zavora, znova se vžge, ko je zavora deaktivirana in voznik pritisne na plin. Vendar pa na delovanje start&stop sistema vpliva veliko dejavnikov. Nekateri so zunanji, prihaja pa tudi do napak v delovanju. Ko stranka javi napako pri delovanju tega pripomočka, mora serviser predviditi več možnih vzrokov.
Stanje akumulatorja
Funkcionalnost sistema je močno odvisna od akumulatorja, saj za brezhibno delovanje potrebuje dovolj napolnjen akumulator, ki je tudi v dobrem stanju ohranjenosti. Prav zaradi dodatnih in ponavljajočih tokovnih obremenitev, ki jih mora doživljati v vozilih s start&stop, morajo imeti vozila s tem sistemom vgrajene močnejše namenske akumulatorje, sicer pride do napačnega delovanja.
Če raven napolnjenosti akumulatorja pade pod določeno raven, bo sistem avtomatsko prenehal delovati, da s tem motorju zagotovi nemoteno moč pod obremenitvami. Pri starejših in že iztrošenih akumulatorjih lahko prihaja do okoliščin, ko sistem start&stop le s težavo ali pa z zamikom znova zažene vozilo.
Redno in pravilno vzdrževanje namenskega akumulatorja je torej ena ključnih predpostavk za pravilno delovanje start&stop.
Stanje okolice
Na delovanje start&stop lahko vplivajo zunanji dejavniki. Tako v hladnem kot vročem vremenu sistem morda ne bo deloval, za to skrbi krmilna elektronika, ki ima določen zgornji in spodnji prag. Pri zaznanih nizkih temperaturah v bližini ledišča bo avto na ta način omogočal vzdrževanje temperature v kabini. V vročem vremenu pa z začasnim nedelovanjem start&stop omogoča zadostno hlajenje motorja ter s tem preprečuje njegovo pregrevanje.
Stanje obremenitve
Visoka obremenitev z električnimi porabniki prav tako lahko preprečuje delovanje start&stop. To se dogaja predvsem pri hkratni uporabi različnih večjih porabnikov kot so klimatska naprava, ogrevanje sedežev, svetila, audio sistem ... Z delovanjem motorja si vozilo zagotavlja zadostno količino električne energije za ohranjanje udobja potnikov.
Stanje motorja
V različnih fazah delovanja motorja start&stop ne bo deloval. Med fazo ogrevanja bo motor priotiziral čim prejšnje doseganje delovne temperature za kar najbolj učinkovito delovanje. Potem pa so tu še druge faze, ki zahtevajo neprestano delovanje motorja, na primer vleka prikolice, regeneracije DPF filtra, fazo ohlajanja tik po avtocestni vožnji ... Na ta način sistem preprečuje preobremenitve in poškodbe motorja.
Varnostne omejitve
Sistem lahko prepreči aktivacijo start&stop, ko se vozilo nahaja v klančini in obstaja potreba po vzdrževanju zadostnega pritiska v zavornem sistemu. Prav tako se start&stop praviloma deaktivira, ko se voznik odpne od varnostnega pasu ali odpre vrata. Na ta način se lahko sistem takoj odzove na naslednjo voznikovo zahtevo, kot je ugasnitev motorja.
Napake v delovanju
Lahko pa pride tudi na napačnega delovanja sistema. Vzrokov je več.
Lahko gre za posledico nepravilnega delovanja senzorjev in komponent. Senzorji, ki so neposredno povezani z delovanjem start&stop, so senzorji zavor in motorja, nanj vpliva tudi kontrolna enota in seveda ožičenje. Na vseh teh točkah lahko pride do prekinitve komunikacije med komponentami in s tem nepravilnega zaznavanja pogojev delovanja. Za povrnitev pravilnega delovanja je potrebna natančna diagnostika, s katero se najde vir napake in se jo odpravi.
Če start&stop ne deluje, je pri nekaterih avtih lahko razlog v vakuumski črpalki, njeni napeljavi in drugih komponentah, ki ne zagotavljajo pravilnega delovanja zavor. Odprava napake na sistemu podtlačnega sistema bo torej odpravil tudi težave s start&stop sistemom.
Da start&stop ne deluje, je velikokrat tudi posledica nepravilnosti v hladilnem sistemu motorja. Ta se zaradi tega pregreva, kar avtomatsko izključuje možnost delovanja start&stop.
Do motenj v delovanju start&stop pa lahko pride tudi zaradi napačne kalibracije, kot je nepravilno zaznavanje pogojev za izklop ali ponovni vklop motorja. Posodobitve programske opreme in rekalibracija sistema s strani strokovnega osebja pomaga pri reševanju tovrstih težav.
Včasih start&stop ne deluje zato, ker ga je (prejšnji) uporabnik prisilno deaktiviral s spremembo nastavitev v programski opremi.
Za zaključek
Start&stop je eden tistih novodobnih sistemov pri motorjih z notranjim zgorevanjem, ki ga niti uporabniki niti serviserji ne cenijo preveč, saj zahteva določene prilagoditve pri vožnji in je lahko razlog tehničnih težav.
Vseeno pa je treba pogledati tudi z druge strani, da start&stop še posebej v počasnem prometu precej zmanjšuje čas delovanja motorjev, s tem pa ima skupaj z ostalimi ukrepi pozitiven vpliv na zmanjševanje porabe in škodljivih izpustov.