Vse več znamk odsvetuje neoriginalna stekla. Zakaj?
17.10.2021Vetrobransko steklo je v zadnjih dvajsetih letih prevzelo številne nove funkcije. Zaradi tega pa lahko danes zaboli glava lastnike vozil, kot tudi zavarovalnice.
Primer znamke Ford nakazuje, kako velike spremembe so se zgodile na področju vzdrževanja oziroma menjave stekel. Pri proizvajalcu so pred kratkim vsem delavnicam priporočili, naj pri popravilu vetrobranskega in stranskih stekel uporabljajo samo originalne (OEM) dele in s strani Forda odobrene postopke montaže, saj v nasprotnem tvegajo poslabšanje udobja za stranko, ali pa celo nevarno delovanje avtomobila.
Stekla pri avtu so se v zadnjih letih zelo razvijala, še posebej pa se je ta razvoj pospešil v zadnjih nekaj letih z razmahom ADAS funkcij. Pred leti je bil prav Ford tisti, ki je med prvimi začel uporabljati grelne nitke v vetrobranskem steklu, zaradi katerih je odtajevanje zamrznjenega stekla zelo hitro. Nekateri proizvajalci že dolgo vgrajujejo stekla s posebnim slojem srebrovega oksida, ki odbija IR žarke sonca. V nekaterih steklih so integrirane antene ali komunikacijski senzorji. Akustična stekla so tista vetrobranska in stranska stekla, ki so zaradi posebne folije sposobne absorbirati celo za 10 decibelov zunanjega hrupa. Napredna "lahka" stekla ohranjajo isto konstrukcijsko trdnost in zaščito ob manjši masi.
In še bistvena novost. Sestavni del vetrobranskih stekel ne glede na velikost avtomobilov so v zadnjih letih postali različne kamere in drugi senzorji, ki služijo za ADAS sisteme. Ti preprečujejo nalete, držijo avto znotraj voznega pasu, pomagajo proti mrtvim kotom in podobno. Vsi ti sodobni pripomočki terjajo zelo zahtevne postopke izdelave stekla, geometrija stekla in namestitev pa mora biti praktično popolna. Originalna stekla imajo z utori natančno določena mesta za senzorje, ki jih neoriginalna stekla morda nimajo, ali pa so drugače pozicionirana, kar je dovolj za nepravilno delovanje varnostnih sistemov.
Zaradi morebitnega milimetrskega zamika ADAS sistem morda ne more več pravi čas prepoznati nevarnosti in zato v ključnih trenutkih avto odreagira napačno. Potem pa so tu še posebna stekla, ki omogočajo uporabo HUD zaslonov oziroma projekcije osnovnih podatkov o vožnji neposredno na steklo pred oči voznika. Že majhen odmik iz pravilne lege na primer lahko povzroči bleščavost oziroma neizostrenost HUD zaslona.
Vpliva lahko celo na glasovnega asistenta
Ford navaja tudi težavo neoriginalnih stekel glede akustike, ker lahko zaradi višjega hrupa poslabšajo zmožnost uporabe glasovnega asistenta.
Vse to so razlogi, da Ford od junija letos naprej ne odobri več popravil, pri katerih niso uporabljena originalna nadomestna stekla. Ob tem opozarja tudi na pravilno montažo in vnovično kalibracijo varnostnih sistemov v skladu s Fordovimi navodili.
Prav tako v določenih primerih ne odobri več ponovne montaže istega stekla, čeprav to sploh ni bilo poškodovano. Gre za tiste primere, ko ima vozilo vgrajen HUD, ko ima steklo utore za kamero ali ko ima lepljive letvice. Takrat je treba po tovarniškem postopku vedno vgraditi novo vetrobransko steklo, navaja Fordovo sporočilo.
Več znanja, več opreme, več časa
Ford ni edina znamka, ki zahteva originalna stekla. Podobne izjave predvsem glede nevarnosti nedelovanja ADAS sistemov pri neoriginalnih steklih so v preteklosti že dali tudi pri Hondi in takratnem koncernu FCA (danes Stellantis). BMW pa na primer pri odobreni menjavi stekla zahteva posebne certificirane vijake, ki ne motijo ADAS funkcij.
Menjava stekel pri avtomobilih je torej v zadnjih letih postal za delavnice precej bolj zakompliciran proces, ki v primerjavi s preteklostjo od specialistov zahteva precej več znanja in dodatne servisne ter kalibracijske opreme. Vse to pa pomeni tudi bistveno podaljšanje časa, ki je potrebno za servisiranje enega vozila. Nekateri proizvajalci terjajo dinamično umerjanje, kar pomeni tudi vožnjo v prometu.
Rezultat vsega je seveda bistveno večji strošek materiala in dela, oziroma višji račun za stranko.