V čem so kompresorji električnih in hibridnih avtomobilov drugačni?
04.08.2022Vse več hibridnih in električnih avtomobilov na cestah pomeni tudi, da se jih vse več pojavlja v servisnih delavnicah. Od klasičnih avtomobilov se ti v marsičem razlikujejo, tudi pri klimatskih sistemih, oziroma natančneje njihovih kompresorjih.
Medtem ko ima klimatska naprava v klasičnih avtomobilih z motorjem z notranjim zgorevanjem in hibridih ter električnih avtomobilih osnovno funkcijo zagotavljanja udobja v kabini, je seznam delovnih nalog za avtomobile s pogonsko baterijo nekoliko razširjen. Osrednji klimatski sistem namreč skrbi tudi za hlajenje baterij. To pomeni, da je v primeru okvare kompresorja pri denimo bencinskemu avtomobilu med vožnjo le vroče bo v kabini, medtem ko pri električnem avtomobilu vožnja lahko sploh ni več mogoča. Richard Groot, produktni specialist za klimatske naprave pri podjetju DENSO zato pravi: »Klimatski sistem je pri hibridih in električnih avtomobilih ključen element in mora biti zato temu primerno tudi vzdrževan.«
Klasične kompresorje mehansko poganja motor z notranjim zgorevanjem preko jermena. Tega električni avtomobili nimajo, zato potrebujejo električno gnan kompresor. Ta dodatno vsebuje električni motor za pogon in inverter. Motor potrebuje posebno mešanico olja in hladilnega sredstva za učinkovito hlajenje, saj deluje z napetostjo preko 200 voltov. Uporaba napačnega olja lahko pripelje do poškodbe in odpovedi motorja.
DENSO je v razvoj električnih kompresorjev vložil ogromno dela, vse z namenom, da bi ti prispevali k delovanju hibridnih in električnih vozil.
Ena od prednosti teh kompresorjev je visoka učinkovitost pri nizkih delovnih obratih, kar prinaša prihranke pri energiji, ki je na voljo za pogonski del vozila. Dobrodošla posledica tega je nekoliko večji doseg. Lasten motor kompresorja pomeni, da lahko klimatska naprava deluje tudi ko je pogonski del vozila ugasnjen.
Kaj moram vedeti o delu z električnim kompresorjem?
- Varnost je na prvem mestu, pri čemer je treba upoštevati, da se kompresor napaja iz baterije z napetostjo med 200 in 400 volti. Kompresor je zato treba najprej odklopiti od napajanja in šele nato odstraniti.
- Uporaba pravega olja je pri električnih kompresorjih izjemnega pomena, saj napačno olje lahko povzroči kratek stik in okvaro elektromotorja. Kompresorji znamke DENSO najpogosteje uporabljajo olje z oznako ND-Oil 11, ki ponuja visoko stopnjo izolativnosti.
- Polnjenje zgoraj opisanega olja ima svoje zahteve, zato morajo to upoštevati tudi naprave, ki jih uporabljamo za to. Da bi se izognili nevarnosti mešanja olj, je priporočljiva uporaba ločenih orodij za hibride in električne avtomobile.
- V primerjavi z mehanskim kompresorjem so električni hermetično zaprti, kar drastično zmanjšuje možnost puščanja hladilne tekočine. Vseeno pa je zelo pomembno, da se vzdržuje prava količina hladilnega sredstva, saj se v nasprotnem primeru lahko začnejo pojavljati težave. Seveda pa tudi hibridna in električna vozila potrebujejo redno vzdrževanje po navodilih proizvajalca, ki jih je treba strogo upoštevati.