Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Tujek v turbopolnilniku je recept za težave

09.05.2020

Turbopolnilnik_1.jpg Misija zniževanja količine ogljikovega dioksida, ki ga avtomobili spuščajo v ozračje, je pripeljala do izjemno razširjene uporabe prisilnega polnjenja motorjev z notranjim izgorevanjem. Turbopolnilniki pa s seboj prinašajo tudi svoj del potencialnih težav.

O dobrih plateh uporabe prisiljenega polnjenja ne bomo izgubljali besed, saj je teh zelo veliko. V primerjavi s klasičnimi atmosferskimi motorji zagotavljajo večjo moč ob potencialno manjši porabi ter posledično čistejši izpuh. Vseeno pa gre za zelo zapleteno in občutljivo komponento, ki ima vse bolj pogosto spremenljivo geometrijo lopatic in elektronsko krmiljenje. Izjemno natančna izdelava in dejstvo, da se turbina vrsti s hitrostjo do 250.000 vrtljajev v minuti pa pomeni, da je kakršnakoli poškodba ali druga napaka hitro pogubna. Razlogi za okvare so zelo različni, od pomanjkljivega mazanja ali prevrtenega polnilnika, do fizične poškodbe. Vzrok za to pa je lahko v izrabi ali pa v nepravilnem ravnanju voznika.

TEŽAVE TURBOPOLNILNIKA SE MED VOŽNJO POKAŽEJO NA RAZLIČNE NAČINE

  • Nepričakovana izguba moči Najbolj očiten znak, ki kaže na to, da je s turbino nekaj narobe, je izguba moči. V tem primeru motor še vedno deluje, a ni več tako poskočen.

  • Glasno zavijanje Če ob pospeševanju izpod motornega pokrova slišite glasno zavijanje ali žvižganje, ki ga sicer do takrat niste opazili, je prav mogoče, da se turbopolnilnik počasi poslavlja. Vzrokov za žvižganje je lahko veliko, najbolj pogosto pa gre za razbalansiranje vrtljivih delov ali puščanje zraka ali izpušnih plinov nekje v sistemu.

  • Moder ali siv dim Če se iz izpušne cevi vali modrikast ali siv dim, je to največje zagotovilo, da je nekaj narobe s turbopolnilnikom. Za dim je odgovorno zažgano olje, ki zaradi počenega ohišja turbine ali pa poškodovanega tesnila prihaja v izpušni sistem.

  • Bodite pozorni na sporočila avtomobila Večina sodobnih avtomobilov ima vgrajenih dovolj opozorilnih sistemov, da težava s turbopolnilnikom ne more ostati neopažena. Največkrat se na armaturni plošči prižge lučka, ki opozarja na okvaro motorja.

  • Fizični znaki poškodb Večinoma težave izda kateri od zgornjih znakov, vse skupaj pa je toliko bolj očitno, če so v notranjosti turbopolnilnika vidne poškodbe. Lahko gre za okrušene dele ali pa pojav majhnih znakov obrabe. Najpogosteje so te vidne na lopaticah vetrnic ali pa ohišju kompresorja.

Turbopolnilnik_2.jpg

RAZLOGI ZA POJAV TUJKOV V TURBOPOLNILNIKU

Na strani rotorja turbine:

  • Delci iz izpušnega voda, ohišja turbine ali notranjosti motorja pridejo v stik z rotorjem turbine in variabilnim mehanizmom
  • Kontaminacija izpuha s trdimi zgorelimi delci goriva, olja ali aditivov ter drugi morebitni delci, ki nastanejo pri (nepravilnem) delovanju motorja

Na strani rotorja kompresorja:

  • Izrabljen ali poškodovan zračni filter, ki prepušča vnos delcev
  • Poškodovana cev vstopnega zraka, ki prepušča vnos delcev
  • Delci poškodovanih tesnil vstopajo v sistem
  • Ostanki slabo odpravljene predhodne okvare, ki niso bili odstranjeni iz sistema
  • Ostanki kapljic čistil in vode uporabljenih pri čiščenju vstopnih cevi zraka
  • Večji tujki, ki so našli pot v kompresor zaradi malomarnosti
  • Prevrtenje polnilnika in posledična okvara rotorja kompresorja