Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Tudi ZF zavira brez zavorne tekočine

24.11.2023

Kot kaže se na področju zavor obeta ena največjih revolucij, ki bo vsaj tako pomembna kot je bila uvedba sistema ABS. Nemški ZF se namreč pridružuje proizvajalcem, ki stavijo na zaviranje brez mehanske povezave med stopalko in zavorami.

Ko stvari počne le en proizvajalec, gre za izjemo, v trenutku, ko nekaj postane zanimivo tudi tekmecem, pa že lahko govorimo o trendu. Vse kaže, da bodo zavore tudi v praksi doživele enega največjih mejnikov, ki se je še nekaj let nazaj zdel nemogoč. Preprosto povedano, fizična vez med stopalko in zavorami ne bo več nujna, ampak bodo vse pogostejši avtomobili s sitemom »brake by wire«, oziroma z elektronskim upravljanjem zavor. Nedavno se je z razvojem svojega sistema pohvalil italijanski Brembo, sedaj pa svojo vizijo prihodnosti zavor predstavlja tudi nemški ZF.

Zavore, ki ne potrebujejo več zavorne tekočine, so poimenovali suhe zavore. V praksi to pomeni, da zavornega tlaka ne ustvarja tekočina v hidravličnem sistemu, temveč to funkcijo prevzemajo elektromotorji. Jasno, da to pomeni tudi, da se signal ali ukaz za zaviranje od pedala do elektromotorja prenaša izključno elektronsko. V primerjavi s klasičnimi zavornimi sistemi bo inovacija omogočala tako krajšo zavorno pot kot nižje stroške vzdrževanja.

Gre torej za pomemben doprinos k varnosti, kar dokazuje tudi podatek o učinkovitosti samodejnega zaviranja v sili, kjer je pot zaustavitve pri hitrosti 100 km/h do devet metrov krajša kot pri običajnih zavorah. Učinkovitost pa ni le domena zavorne razdalje, pač pa se nanaša tudi na energijo. S temi zavorami je namreč učinkovitejša tudi rekuperacija zavorne energije pri električnih vozilih, kjer ZF obljublja do 17 odstotkov daljši doseg. Kot pravijo, naj bi bile te zavore zmožne zajeti praktično vso energijo, ki se sprosti pri zaviranju.

Kljub drugačni zasnovi naj bi bil občutek zaviranja enak kot pri hidravlični zavori. Če ste pomislili na zanesljivost delovanja in posledice v primeru okvare, pri podjetju ZF zagotavljajo, da bo varnost zagotovljena s podvajanjem vseh povezav in sistemov, kot je to običajno v letalstvu. Proizvajalci avtomobilov se lahko odločijo, ali imajo raje izključno električni sistem ali tako imenovani hibridni sistem, kjer gre za kombinacijo hidravličnih zavor (spredaj) in elektronskih zavor (zadaj).

Kdaj bomo tovrstne ZF-ove zavore začeli srečevati v serijskih avtomobilih, še ni jasno. So pa pri Brembu napovedali, da bodo njihove v uporabi že v letu 2025.