Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Tudi motoristi bodo lahko uživali v tej inovaciji

12.11.2023

Kot kaže so inženirji končno le našli način, da tudi motoristom pri menjalnikih omogočijo najboljše obeh svetov. Honda je namreč razvila elektronsko aktivirano sklopko, ki vozniku omogoča menjanje prestav z uporabo ročice ali brez.

Vrhunski avtomatizirani menjalniki vseh vrst so v svetu avtomobilizma nekaj običajnega in resno postavljajo pod vprašaj smiselnost ročnega menjalnika. A motociklizem je nekaj popolnoma drugega. Prvič zato, ker je menjanje prestav del užitka krotenja zmogljivega stroja, deloma pa zato, ker samodejni menjalnik praviloma pomeni dodatno težo.

Pri Hondi pravijo, da so za ti dve dilemi našli popolno rešitev. Sistem E-clutch ali elektronska sklopka ni samodejni menjalnik, ampak nadgradnje klasičnega nožnega menjalnika. Tu gre namreč le za elektronsko pomagalo pri aktivaciji sklopke, ki vozniku omogoča, da med menjanjem prestav pozabi na ročico za sklopko. Obenem pa omogoča povsem klasično uporabo menjalnika, z vsemi prednostmi, ki jih ta prinaša.

Čeprav so pri Hondi o delovanju sistema elektronske sklopke še redkobesedni, je nekaj podrobnosti vseeno že znanih. Gre za dodatni element na klasičnem menjalniku, ki je sestavljen iz dveh majhnih elektromotorjev. Slednja hitro aktivirata sklopko na podoben način kot bi jo preko povezave ročice na krmilu. Ker je del nadgradnje napredna elektronika, je seveda potencial za dodatne funkcije velik. V prvi vrsti gre za nadomestek ročnega stiskanja ročice sklopke, možnosti pa so praktično neomejene, denimo tudi samodejno prestavljanje in pri avtomobilih razširjena funkcija jadranja, ki z »odklopom« pogona ponazori prosti tek in s tem za vzdrževanje hitrosti uporablja silo inercije.

Vse to je seveda namenjeno zmanjšanju porabe goriva in izpustov, posledica pa je doseganje vse strožjih norm za izpuste. Med možnimi funkcijami, ki bi prišle še kako prav, so tudi varnostni elementi, denimo varovanje pogonskega sklopa pred morebitno škodo zaradi pretiranih obremenitev. Po drugi strani bi lahko sistem koristil tudi neveščim voznikom, kjer bi preprečeval neželeno ugašanje motorja in druge napake.