Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Tehten razlog za redno menjavo zavorne tekočine

09.07.2020

Zavorna tekočina je kri zavornega sistema. In prav lahko se zastrupi.

Zavorna tekočina je ena najpomembnejših tekočin v v vozilu, saj je od nje odvisno varno in učinkovito ustavljanje. Pri hidravličnih zavorah je zavorna tekočina tista, ki prek visokotlačnih vodil prenaša pritisk od zavornega pedala do zavornih ploščic.

A tudi zavorna tekočina je podvržena raznim spremembam, zato je njeno redno vzdrževanje vitalnega pomena. Odvisno od tipa zavorne tekočine proizvajalci priporočajo menjavo v rednih intervalih, ker to na dolgi rok preprečuje dražje in trajnejše napake v sistemu.

Osnovno znanje pred vsakršno menjavo je, da obstaja več tipov oziroma generacij zavorne tekočine. V osnovi poznamo DOT-3, DOT-4 in DOT-5 tip zavornega olja. Temeljna razlika med njimi je, da sta DOT-3 in DOT-4 narejeni na osnovi glikola, kar pomeni, da lahko pride do absorbcije vode, medtem ko je DOT-5 narejen na osnovi silike in do absorbcije vode ne more priti. Uporabiti moramo tekočino, ki jo priporoča proizvajalec vozila, do mešanja med različnimi tipi ne sme priti.

V normalnih okoliščinah in ob pravilno delujočem zavornem sistemu se zavorna tekočina ne bi smela segreti do vrelišča, se ne bi smela skrčiti in ne bi smela vplivati na korozijo notranjih zavornih komponent.

Vlagi ne smemo dovoliti dostopa

Prav absorbcija vodne pare ali kondenza v sistemu ali iz ozračja pa lahko bistveno vpliva na najpomembnejšo lastnost zavorne tekočine - točko vrelišča. Minimalno naj bi tekočina ostala v tekočem stanju vsaj do 140 stopinj Celzija, saj se zavorne ploščice in diski zaradi prenosa kinetične energije v trenje izredno hitro in močno segrevajo, s tem pa segrevajo tudi tekočino.

Zelo pomembno je, da preprečimo vdor vlage v sistem. V primeru DOT-3 in DOT-4 tekočin pride zaradi absorbcije vode do zniževanja točke vrelišča, zato je dobro zatesnjen rezervoar tekočine izrednega pomena. Pri DOT-5 tekočini do absorbcije sicer ne more priti in je zato lahko ohranja stabilno vrelišče dlje časa, a po drugi strani se v tem primeru znotraj vodil lahko nabirajo žepki vodnih kapljic, katerih posledica je nastanek korozije.

To so vse razlogi, da bi morali zavorno tekočino redno menjati v skladu s priporočili. Nekateri proizvajalci svetujejo interval na dve leti.

Na servisu je treba tekočino v celoti drenirati, sistem znova napolniti in nato še iztisniti zrak, ki je zašel v sistemu. Treba je biti pozoren tudi na tesnila, ki sčasoma zaradi visokih temperatur izgubljajo svoje primarne lastnosti in lahko začnejo v sistem prepuščati vodo in zrak. Skrajni čas za takojšno menjavo tekočine pa je, ko na pedalu zavore začutimo mehkoben "gobast" občutek, ali pa celo, ko se že prižge opozorilna lučka za zavore.

Še nekaj koristnih nasvetov za delavnice:

  • Zavorno tekočino vedno shranjujete v originalni embalaži, tesno zaprte. Embalaža mora biti shranjena v čistem in suhem okolju.
  • Ne uporabljajte tekočine, ki je bila dlje časa v odprti embalaži, saj zelo hitro pride do kontaminacije z vlago, zrakom in prahom.
  • Nikoli ne uporabljajte že zamenjane tekočine.
  • Nikoli ne uporabljajte nižje stopnje od tiste, ki jo zahteva proizvajalec.
  • Če sistem zahteva DOT-5 tekočino, jo nikar ne mešajte z DOT-3 ali DOT-4 tekočine, ker med seboj slabo reagirajo in bo prišlo do korozije.
  • Bodite zelo pozorni pri rokovanju z DOT-3, DOT-4 in DOT-5.1 tipi tekočine, saj lahko uničijo barvo na avtu. DOT-5 tip na osnovi silike večini barv ni nevaren.
  • Ne prenapolnite glavnega zavornega rezervoarja, vedno pustite prostor za ekspanzijo vroče tekočine. Prav tako pa nikoli ne sme raven tekočine pasti pod dovoljeno raven. Bodite zelo pozorni, da sredstva za čiščenje zavor ne uporabljate zraven zavorne tekočine.
  • Nikoli ne čistite zavornih komponent z mineralnimi čistili (kerozin, bencin, aceton, razredčilo ...). Takšne spojine bodo poškodovale gumijasta tesnila, kar lahko privede do napak in odpovedi zavornega sistema.
  • Odsluženo zavorno tekočino je treba zbirati in shranjevati v ločenih, označenih in zaprtih embalažah, ki pa ne smejo biti od motornega olja. Od tipa tekočine in s tem njene nevarnosti za okolje je odvisen tudi postopek nadaljnega ravnanja s tem odpadkom.
  • Zavorne tekočine nikoli ne zlivajte na tla ali v naravo.