Tehnološko čudo – avtomatik, ki je tudi ročni!
11.09.2022Švedski proizvajalec butičnih superšportnih avtomobilov Koenigsegg velikokrat preseneti z izjemnimi tehnološkimi idejami, ki jih potem pogumno uporabi tudi v praksi. V model jesko je na primer vgradil bliskovito hiter samodejni menjalnik, a ne dvosklopčnega temveč s kar sedmimi sklopkami. Obenem je z devetimi prestavami izjemno kompakten in s samo 90 kilogrami tudi ultralahek.
Tri gredi za devet prestav
Pravi strojniški safari je že pogled na zasnovo, ki vsebuje kar tri gredi za kombiniranje prenosov, te pa ustvarijo devet prestavnih razmerij. Na dveh so po trije različni zobniki, ki potem v različnih kombinacijah preko tretje gredi ustvarijo devet različnih prenosov. Menjalnik ima v ta namen kar sedem sklopk, kar mu za razliko od dvosklopčnega menjalnika, omogoča preskakovanje tudi do štiri prestave navzgor ali navzdol. Za »vklop« posameznih sklopk skrbijo aktuatorji.
Ročni shift-by-wire
Menjalnik z možnostjo ročnega prestavljanja je nadgradnja zgoraj opisanega in je vgrajen v najnovejši model CC850. Tako kot v jesku, ima tudi ta elektronsko upravljanje, kar pomeni, da med stopalko sklopke ali prestavno ročico in menjalnikom ni fizične povezave. A tega voznik naj ne bi občutil, saj tako stopalka kot ročica dajeta pristen občutek, vključno s pričakovanim uporom in hipno odzivnostjo. Kulisa prestavne ročice je še posebej zanimiva, saj je takšna kot smo jih bili vajeni v starih italijanskih športnikih. V ročnem načinu je namesto devetih na voljo le šest prestav, ki niso vedno enake, pač pa je izbor odvisen od trenutnega voznega načina ter od sloga vožnje. Če je za speljevanje treba uporabiti drugo prestavo avtomatika, je ta na dirkališču praktično neuporabna. Nabor prestavnih razmerij elektronika lahko stalno menja, zato ima na nek način tudi ročni menjalnik devet prestav.
Vedno sta aktivirani dve sklopki
Za vsako izmed prestav naprej morata biti aktivirani dve sklopki. V ročnem načinu z vsako upravlja voznik, eno s stopalko sklopke in drugo s premikom menjalne ročice. Pri slednjem voznik čuti trenutek, ko sklopka začne prijemati, kar omogoča še nekaj več nadzora. Aluminijasta kulisa s šestimi prestavami in še dve dodatni zarezi, eno za vzvratno in drugo za samodejno delovanje. Jasno je, da kaj takega v velikoserijskem avtomobilu še ne bomo kaj kmalu videli, če sploh kdaj. Ko menjalnik prenaša moč petlitrskega osemvaljnika z največjo močjo 1.033 kW (1.404 KM), so praviloma stroški razvoja in proizvodnje manj problematični.