Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Spregledan del, a le dokler se ne pojavijo neprijetni zvoki

18.11.2022

Prečni stabilizator na sprednji premi je sestavni del avtomobila, ki je skozi čas ostal več ali manj nespremenjen. A to ne pomeni, da je njegova naloga nepomembna, ampak ravno nasprotno.

Prečni stabilizator ima funkcijo povezave vzmetenja kolesa s nosilno konstrukcijo avtomobila in je praviloma nameščen na sprednji premi, čeprav obstajajo tudi izjeme, kjer je stabilizator nameščen zadaj. Kakorkoli, je naloga stabilizatorja povezana tako z varnostjo kot udobjem med vožnjo, saj bi bila vožnja brez te ključne komponente veliko bolj zahtevna. Ne le, da bi brez stabilizacije vozilo v zavoju potencialno izgubilo ravnotežje, ampak bi veliko težje in manj umirjeno peljalo tudi naravnost.

Prvi znak težav s stabilizatorjem je praviloma neprijeten hrup, ki prodira v kabino. Tega se ne sme ignorirati, saj je poškodovan stabilizator potencialno izredno nevaren in lahko v ekstremnih okoliščinah vodi celo k prevračanju vozila. Za to obstaja preprost razlog, ki je povezan z osnovo delovanja stabilizatorja. Ko razmere na cesti povzročijo, da se eno izmed (sprednjih) koles dvigne ali »odbije«, stabilizator enako stori tudi s kolesom na drugi strani vozila in s tem prepreči pretirano zibanje v zavojih.

Seveda bi bilo le s trdo kovinsko palico vse skupaj zelo neudobno, zato so del strukture še druge obvezne komponente, denimo zglobi stabilizatorja in puše. Slednje je treba zamenjati, če se poškodujejo ali pa ne izvajajo več funkcije zaradi otrditve gume. Najbolj je obraba odvisna od načina vožnje, kjer največjo škodo povzroči predvsem neprevidna vožnja po neravnem terenu.

Prav z načinom uporabe je povezana tudi življenjska doba celotnega sklopa stabilizatorja. Praviloma mora prečnik stabilizatorja zdržati vsaj 200.000 prevoženih kilometrov, medtem ko ostale komponente odpovejo prej, saj zdržijo tja do 30.000 ali 50.000 kilometrov.

Najpogostejši simptomi, ki kažejo na okvaro so ostri zvoki udarcev, ko gre vozilo preko cestnih neravnin. Tu gre predvsem za izrabo komponent kot so puše, ležaji, zglobi ali končniki. Slednji imajo dostikrat posebno zaščito iz gume, ki ščiti pred zunanjimi vplivi, mast pa skrbi za bolj gladko delovanje.

Če se ta guma, ki sicer predstavlja minimalen strošek, poškoduje, zaščite več nimajo in so zato bolj podvrženi hitrejši obrabi. Posebno pozornost si pri menjavi zasluži sila zategovanja komponent, kjer pretesno privijanje lahko povzroči poškodbo in s tem hitrejšo obrabo.