Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Splakovanje motorja - kdaj je potrebno

31.08.2024

Povsem nesmiselno je, da bi motor z namenskimi sredstvi izpirali pri rednih menjavah olja. A včasih je izpiranje obvezno. Kdaj?

Mnogi so prepričani, da bi morali motor redneje izpirati oziroma očistiti starega olja, preden vanj vlijemo novega. Argumenti predvsem starejših zagovornikov tega postopka so, da pri izpuščanju starega olja nekaj količine ostane v motorju in s tem preveč zamaže novo olje, prav tako pa da je črna barva starega olja zadosten dokaz o tem, je znotraj motorja veliko nabrane nečistoče.

S temno barvo izrabljenega olja pa ni nič narobe, kajti ena od njegovih funkcij je prav čiščenje in preprečevanje nastajanja oblog. Vsako moderno olje ima namreč dodane sestavine, ki delujejo kot detergent.

Še en argument je, da bi morali izpiranje opraviti vedno, ko uporabimo drugačen tip olja, da ne pride do težav pri mešanju.

V resnici je primerov, ko je izpiranje olja z namenskimi pripravki smiselno, zelo malo. Kot omenjeno, so sodobna olja že po svoji sestavi neprimerno boljša kot nekdaj in imajo določene snovi, ki poskrbijo za čisto notranjost in učinkovito odvajanje nesnage, če se le držimo priporočil proizvajalca o tipu olja za konkreten motor.

Izpiranje olja torej gotovo ni potrebno pri redni menjavi, v kolikor uporabnik uporablja kakovostno olje in upošteva predpisane intervale. Tudi ko se interval nekoliko preseže, na primer za nekaj tisoč kilometrov, izpiranje še vedno ni potrebno, priporoča pa se skrajšanje naslednjega intervala.

Prav tako izpiranje nima pravega smisla pri menjavi enega olja z drugim.

V določenih primerih pa je izpiranje olja smiselno. To je predvsem takrat, ko je interval menjave bistveno presežen, tudi za več deset tisoč kilometrov. Uporaba namenskega olja za izpiranje oziroma drugih preparatov je nujno, da lahko iz motorja odstranimo velike količine umazanije.

Prav tako je izpiranje zelo priporočljivo vedno, ko gre za menjavo olja neznane starosti in kakovosti. To velja tudi za vozila, ki so dolgo stala, ali pa pri nakupu rabljenega avta, ki je bil neredno vzdrževan.

Izpiranje motorja je koristno tudi, ko je notranjost zaradi napake na tesnilih ali drugih okvar prišla emulzija (gorivo, voda) ali pa tujek.

Glede tekočin za izpiranje je na voljo več možnosti. Prva je kar samo klasično olje, vendar pa je s finančnega vidika to najmanj ugodno, hkrati lahko olje v močno umazanem motorju odstrani le del nabranih nečistoč.

Druga možnost so namenska olja za izpiranje. Gre običajno za cenejše mineralno olje, ki so mu dodane sestavine v obliki detergentov in disperzijskih dodatkov. Ti omogočajo, da se iz delov in sten motorja spere določena količina usedlin ter jih zadrži v suspenziji, da se lahko izločijo ob izpiranju.

Tretja možnost pa so aditivi, ki imajo podobno funkcijo in jih pred menjavo starega olja dodamo v motor ter ga pustimo nekaj časa delovati. Nato se olje z dodatkom vred spusti in menja z novim.

Izplakovanje olja je torej zelo redko potreben proces, čeprav motorju ne škoduje. Izkušeni mehaniki povedo, da je najlažji način, da se mu trajno izognemo, skrajšanje menjave intervala menjave, tako da olje vedno menjamo že po dveh tretjinah predvidenega intervala, kot ga priporoča proizvajalec.

Foto: Liqui Moly, Pexels