Servis oziroma popravilo sklopke
22.08.2020Sklopko se uporablja za prenos moči motorja na menjalnik, vse to pa dosežemo s tremi bistvenimi sestavnimi deli: potisno ploščo, diskom sklopke in potisnim ležajem. Sklop sklopke je montiran na vztrajnik motorja, ki je v večini primerov z eno od svojih tornih površin tudi sestavni del sklopke, kamor disk sklopke nalega s tornimi lamelami.
Pred leti popravilo zapleteno
Servisiranje oziroma popravilo se je v primerjavi s preteklostjo močno spremenilo. Primož Rožnik, tehnični inštruktor pri Avto Akademiji pravi, da je bila zamenjava sklopke pred mnogimi leti zapleteno opravilo zaradi konstrukcijske izvedbe potisne plošče z vijačnimi vzmetmi in potisnimi vzvodi, ki jih je bilo treba nastavljati pri zamenjavi sklopke in tudi med servisnimi intervali vozila zaradi obrabe lamel na disku sklopke. To je z uvedbo krožnikaste vzmeti na potisni plošči odpadlo in s tem poenostavilo zamenjavo sklopke.
Opremljeni z dvomasnimi vztrajniki
V zadnjih letih se je razvoj potisnih plošč, diskov sklopk in potisnih ležajev moral prilagoditi novodobnim motorjem z direktnim vbrizgom goriva in bistveno večjimi navori prenosa. Prav tako so večinoma vsi ti motorji sedaj opremljeni tudi z dvomasnimi vztrajniki, katere se priporoča zamenjati sočasno ob menjavi sklopke. "Vse te nove tehnologije pa zahtevajo vedno bolj dosledno upoštevanje navodil zamenjave in uporabo posebnih orodij. Za menjavo skoraj vsakega dela sklopke je najpogostejša potrebna odstranitev celotnega menjalnika in še kar nekaj ostalih delov vozila.
Menjava vseh delov sočasno
Pri starejših izvedbah sklopk so se lahko obnavljale samo vijačne vzmeti ter potisni vzvodi na potisni plošči, torne lamele diska sklopke in potisni ležaji. Pri kasnejših potisnih ploščah s krožnikasto vzmetjo pa se je potisna plošča menjala večinoma samo v celoti, torne lamele na disku sklopke pa so se še vedno pogosto obnavljale. Dolgoročno se ta popravila velikokrat niso obnesla zaradi utrujenosti materialov ostalih delov sklopke. V sodobnem času pa se zaradi samonastavljivih potisnih plošč, kompleksnih izvedb diskov sklopke, potisnih ležajev združenih v celoto s potisnimi hidravlični cilindri in dvomasnih vztrajnikov ob okvari katerega koli dela sklopa sklopke priporoča, če ne celo zahteva, menjava vseh delov sočasno.
Klasične okvare
Primož Rožnik pravi, da se v sodobnem času sklop sklopke največkrat zamenjuje zaradi odpovedi dvomasnega vztrajnika, preobremenitve lamel in diska sklopke, odpovedi potisnega ležaja, žične potege ali hidravličnega cilindra, vdora nečistoč ali olj in masti na torne površine ter žal velikokrat tudi zaradi nestrokovne montaže sklopke ob prejšnji menjavi. Pogoste so tudi odpovedi delov sklopke zaradi izrabljenosti ostalih delov motorja ali prenosa, katere je potrebno tudi odpraviti, ker drugače tvegamo ponovno odpoved sklopke v bistveno krajši življenjski dobi.
Okvaro lahko tudi zavohamo
Najpogostejši znak, da s sklopko nekaj ni v redu je zdrs lamel pri vožnji v višjih prestavah menjalnika ali pri speljevanju in posledično delna ali popolna prekinitev prenosa navora z motorja na pogonska kolesa, neodvajanje sklopke ob pritisnjeni stopalki sklopke in s tem povezano škrtanje menjalnika med menjavo prestav tresenje sklopke pri speljevanju vozila in neobičajni zvoki in vonji v območju sklopa sklopke.
Okvaro lahko tudi zavohamo, na primer zavohamo lahko značilni vonj pregretja torne lamele ali slišimo zvok poškodovanih vzmeti diska sklopke, dvomasnega vztrajnika in poškodovanega potisnega ležaja. Na samo življenjsko dobo sklopke zelo vpliva način vožnje in pogostost speljevanja, obremenitve vozila s prikolicami, dodatne predelave in dodelave vozila (chipthuning, spremembe na podvozju in kolesih, …) in nemalokrat tudi položaj leve noge voznika med neuporabo sklopke.