Segmentna osvetlitev ceste
24.10.2020V avtomobilih za učinkovito osvetlitev ceste vse pogosteje skrbijo tudi matrični LED-žarometi, ki so se leta 2013 prvič pojavili v Audiju A8 in dolgo ostali omejeni na najdražje avtomobile. A ni več tako, saj so v zadnji generaciji za razmeroma ugodno doplačilo na voljo tudi v Audiju A3.
In čemu bi se lastnik avtomobila odločil za nakup matričnih LED-žarometov? Kot pravijo pri Valeu kot enem največjih proizvajalcev matričnih LED-žarometov, njihova prednost ni samo v močnejši osvetlitvi, ampak tudi v boljši vidljivosti, večji učinkovitosti in atraktivni obliki.
Njihova najpomembnejša lastnost pa je, da samodejno poskrbijo za prilagajanje svetlobnega snopa razmeram na cesti in s tem razbremenijo voznika, prav tako pa lahko zaradi matrične zasnove in sodelovanja z videokamero zasenčijo zgolj tiste predele, kjer je to potrebno, in s tem tudi v primeru delnega zasenčenja zagotavljajo optimalno osvetlitev območja pred avtomobilom.
A takšni žarometi ne zasenčijo le predelov, kjer bi motili druge udeležence v prometu, temveč tudi bleščeče predmete in podobne moteče elemente, kakršni so denimo prometni znaki, in s tem odpravijo motnje za voznika ter mu omogočijo boljši pregled nad dogajanjem pred avtomobilom.
Tehnologija združuje več ključnih elementov
V Valeovi inovativni tehnologiji matričnih LED-žarometov ne gre le za luči same, ampak je v njej združenih več elementov. Točkovni vir LED-osvetlitve – gre seveda za skupek velikega števila LED-svetlobnih diod – namreč v sistemu sodeluje z natančno optiko za precizno usmerjanje svetlobe in z videokamero, ki prepoznava morebitne ovire in druge udeležence v prometu ter jim prilagaja razporejanje svetlobe. Sistem na določenem območju ugasne LED-osvetlitev, ki bi sicer motila druge udeležence v prometu ali voznika samega, prav tako pa lahko z lečami tudi preusmerja svetlobo, denimo med vožnjo skozi ovinke.
Seznam funkcij, ki jih lahko opravljajo matrični LED-žarometi in LED-osvetlitev nasploh, je še veliko daljši. Tehnologija LED-žarometov je tudi dvakrat bolj učinkovita od ksenonske in petkrat bolj od halogenskih žarometov, od obojih pa je daljši tudi rok trajanja LED-svetilk.
Osvetljevanje na podlagi podatkov s ceste
In kako dejansko deluje Valeov sistem matričnih LED-žarometov? Ko nadzorni modul videokamere prepozna predmete, ki jih identificira kot druga vozila ali moteče elemente, podatke o njih, razdaljo in kot do njih posreduje kontrolnemu modulu matričnih LED-žarometov. Ta na osnovi dobljenih podatkov izračuna, katere LED-svetilke mora izključiti oziroma za koliko jim zmanjša svetilnost, da ne bodo motile drugih udeležencev v prometu ali voznika samega. Sistem si namreč s kalkulacijami vselej prizadeva za optimalno osvetlitev brez motenj za druge udeležence v prometu.
Sam matrični LED-žaromet je sicer sestavljen iz štirih modulov. Glavni je seveda matrični modul; sestavljajo ga trije segmenti s po petimi LED-svetilkami na segment, ki sodelujejo pri tvorbi matričnega svetlobnega snopa z možnostjo segmentnega zasenčenja. Poleg matričnega modula je vsak žaromet še vedno opremljen tudi z modulom za zasenčeno osvetlitev, tam pa sta tudi smernik, ki ga sestavljata ena LED-svetilka in kompleksni reflektor svetlobe, ter modul dnevne luči, ki ga sestavljajo tri LED-svetilke z usmerjevalniki svetlobe.