Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Samo kos prešanega pleha? Precej več …

29.05.2022

Stanje ščitnika za zavore je dober pokazatelj o tem, kako učinkovite so še zavore in kaj bo lahko šlo narobe.

Praktično vsi avtomobili imajo spredaj vgrajane diskaste zavore, ta tip prevladuje tudi na zadnji osi. Bobnaste zavore so rezervirane le za manjša vozila, v zadnjem času pa so se zaradi specifike zaviranja začela vračati tudi pri električnih avtomobilih.

Diskaste zavore imajo pred bonbastimi prednost, da so precej bolj odporne na temperaturne obremenitve in se zmorejo precej hitreje ohladiti. Poleg tega zmorejo precej višji zaviralni navor v daljšem časovnem obdobju zaviranja. Imajo pa diskaste zavore tudi slabost, saj so so v primerjavi z zaprtimi bobnastimi zavorami precej bolj izpostavljene zunanjim vplivom, kot je stanju ceste, vremenskim okoliščinam in tujkom.

Zato je sestavni del diskastih zavor vedno tudi kovinski ščitnik. Nameščen je na notranjem delu in ščiti dike, ploščice in cevi pred umazanijo in prahom, tako zunanjim kot tistim, ki nastaja med frikcijo. Dodatna funkcija ščitnika je tudi zaščita pred neposrednimi pljuski hladne vode, ki bi lahko med vožnjo v dežju na vročih diskih pustila posledice tudi v obliki razpok. Prav tako ščitnik varuje elektronske komponenete, kot so senzor hitrosti ali senzor obrabe ploščic ter vso pripadajočo napeljavo skupaj z komponentami vzmetenja in krmiljenja.

Čeprav se zdi ščitnik v primerjavi z vso ostalo opremo na avtomobilu relativno zelo preprost sestavni del, njegova vloga torej še zdaleč ni minorna. Zato je treba med rutinskimi pregledi in vzdrževanjem vozila obvezno redno preverjati tudi stanje ščitnikov. Njihovo slabo stanje je lahko pokazatelj širšega problema, do katerega bodo kilometri prej ali slej pripeljali, če še niso.

Ko je ščitnik koroziven ali poškodovan, to vodi k prezgodnji obrabi in koroziji zavornih diskov. Zaradi izgube materiala ob rjavenju ščitnik tudi ne more več učinkovito preprečiti vodi ali tujkom dostopa do ključnih delov zavor in elektronike. Prav tako so bolj izpostavljeni vezni členi krmiljenja in vzmetenja, medtem ko lahko vročina med delovanjem zavor neposredno vpliva na gumene in plastične komponente, kar pušča trajne posledice. Posledica poškodovanega oziroma zvitega ščitnika je lahko tudi hrup, ki nastaja zaradi kontakta z vrtljivimi deli.

Izrabljen ali poškodovan ščitnik je treba zamenjati. Pri izbiri novega je treba biti pozoren, da je izdelan po standardu originalnih delov. Prešana pločevina je zaradi boljše odpornosti pri kakovostnih nadomestnih ščitnikih obdelana z posebnim nanosom, ki jo dodatno ščiti pred korozijo. Le tako bo lahko dolgo časa opravljal na videz preprosto, a zelo pomembno funkcijo.

Bogat asortiman visokokakovostnih nadomestnih ščitnikov imajo v podjetju Febi.