S 1. februarjem pomembna novost pri akumulatorjih
07.02.2021Zaradi novih pravil velika sprememba pri prodaji akumulatorjev. Kaj morate vedeti?
S 1. februarjem so začela veljati določila nove evropske uredbe o trženju in uporabi predhodnih sestavin za eksplozive EU 2019/1148, ki imajo vpliv tudi na prodajo določenih vrst akumulatorjev.
Pri motornih kolesih, skuterjih, kosilnicah in še drugih vozilih ter strojih so se doslej zelo pogosto prodajali tipi neaktiviranih akumulatorjev, poleg katerih je kupec v kompletu dobil tudi embalažo z elektrolitom - razredčeno žvepleno kislino.
Osnovni namen nove direktive je, da želi EU preprečiti uporabo žveplene kisline, ki se dobavlja pri akumulatorjih, za kakršenkoli drug namen kot za aktivacijo baterije. V prvi vrsti so imeli pisci direktive v mislih teroristična dejanja.
Po novem fizičnim strankam zato takšne kombinacije baterije in elektrolita ni več dovoljeno prodajati, saj se žveplova kislina od 1. februarja 2021 ne sme več dobavljati ločeno z baterijo. Vsak akumulator mora biti pred izdajo končni stranki že aktiviran, ali v tovarni ali pa pri distributerju. Prodaja žveplove kisline ločeno od akumulatorja je sicer pri dobaviteljih, kot je družba GMT Avtodeli, še možna pravnim osebam na podlagi podpisane izjave kupca. Vseeno pri GMT opozarjajo, da bi morala vsaka pravna oseba, ki sama opravlja formiranje baterije, imeti tudi vse ustrezno urejeno po Zakonu o kemikalijah, torej mora imeti ustrezno certificirano znanje, opremo in skladiščne prostore.
Kratka ponovitev razlik med tipi baterij
Novost glede direktive se nanaša le na DRY in MF tipe baterij. V obeh primerih gre za akumulatorje, ki so ju doslej v trgovinah običajno prodajali z elektrolitom v ločeni posodi. Elektrolit sestavlja okoli 40-odstotno razredčena žveplena kislina.
Pri DRY tipu baterij lahko uporabnik še tudi tekom uporabe dopolnjuje nivo tekočine prek namenskih odprtin, medtem ko pri MF (maintance free) tipu to po aktivaciji ni več potrebno.
Naprednejša tipa baterij pa sta GEL in SLA (VRLA). Gre za tovarniško zaprte baterije, vnaprej pripravljene na uporabo, brez potrebe po vzdrževanju ali dolivanju elektrolita, saj uporabljata drugačno tehniko separatorjev med posameznimi notranjimi ploščami.
Pri GEL baterijah elektrolit predstavlja poseben silika gel, ki niti v primeru poškodb ohišja ne izteče iz baterije. Modernejši tip SLA baterij se imenuje AGM, pri njem pa je elektrolit absorbiran v same separatorje med ploščami, ki so izdelane v obliki spužve. Razlika med GEL in AGM tipoma je v kapaciteti in s tem posredno v velikosti celotnega akumulatorja. AGM baterije so lahko manjše ob enaki moči. Gel baterije pa se počasneje samoizpraznijo in prenesejo višje delovne temperature, a so po drugi strani zahtevnejše pri polnjenju in se zato zanje priporočajo namenski polnilci.
Oba tipa baterij sta s stališča uporabnika najvarnejše, zato so jih začeli proizvajalci v zadnjih letih močno promovirati.