Priprava in oprema delavnice za servisiranje električnih vozil
02.06.2023Električna vozila in njihovo vzdrževanje pred servisne delavnice postavljajo nove izzive, ki jih lahko rešujejo s specifično, dejavnosti z elektrificiranimi vozili primerno opremo.
Pri tem ni pomembno, če gre za baterijske električne ali hibridne in priključno hibridne avtomobile, saj pri obojih delujemo v okolju visoke napetosti, zato je pomembno predvsem, da mehanik med svojim delom zaščiti sebe in svojo okolico. Pri podjetju Magneti Marelli so zato za mehanike pripravili komplete orodij za varno delo z električnimi vozili, skrbijo pa tudi za šolanja mehanikov za delo z visokonapetostnimi sistemi.
Za delavnice so med drugim pripravili komplete s potrebnimi materiali za vzpostavitev delovnega prostora, ki vključujejo nalepke za stene in tla, s katerimi mehanik določi območje dela z elektrificiranim vozlom, ter druge označevalne elemente, ki mimoidoče opozarjajo na nevarnost vozila z visokonapetostnim tokom. Servisnim delavnicam ponujajo tudi komplet ročnega orodja, ki je izdatno izolirano, da mehaniku omogoči varno delo tudi z elementi, ki so morebiti še pod napetostjo.
E-Lifter 1.4
Na primeru električnega Fiata 500e opozarjajo, da lahko visokonapetostne baterije dosežejo visoko maso. Baterija različice s krajšim dosegom, ki razpolaga s kapaciteto 23,7 kWh, denimo tehta 176 kilogramov, baterija različice z daljšim dosegom s kapaciteto 42 kWh pa celo 295 kilogramov, baterije v drugih avtomobilih z večjimi dosegi pa so lahko celo precej težje. Sklepamo lahko, da so za delo z baterijami, ki so pretežno pritrjene pod dnom avtomobila, potrebna tudi ustrezna delavniška dvigala.
Pri podjetju Magneti Marelli so na to težavo odgovorili z mobilnim dvigalom E-Lifter 1.4. Gre za poseben voziček, ki je opremljen s platformo, ki se jo dvigne s pomočjo elektro-hidravličnega mehanizma z 1,5-kilovatnim enofaznim motorjem. Minimalna uporabna višina dvigala je 800, najvišja pa 2.000 milimetrov, platforma se dvigne v 22 sekundah, spusti pa v 20 sekundah. Platforma velikosti 1.760 x 1.130 milimetrov razpolaga z nosilnostjo 1.400 kilogramov, kar je dovolj za vse vrste visokonapetostnih baterij električnih avtomobilov. Samo dvigalo tehta 180 kilogramov.
EVCheck 1000
Druga novost, ki so jo pri podjetju Magneti Marelli razvili za pomoč delavnicam pri vzdrževanju hibridnih vozil z nikelj-metal hidridnimi baterijami, je tester EVCheck 1000. Tester, ki lahko izmeri kapaciteto baterij in testira do 36 baterijskih modulov, lahko deluje v avtomatskem načinu ter je zavarovan pred spremembo polarnosti in posledičnim kratkim stikom ter baterijske module varuje pred pregretjem.
Tester EVCheck 1000 je opremljen tudi s preprostimi in intuitivnimi kontrolnimi meniji, omogoča nadgradnje programske opreme ter zapisuje in shrani rezultate diagnoze.
Telematika
Pri podjetju Magneti Marelli opozarjajo tudi na spremembe v pristopu do poprodajnega trga. Proizvajalci in serviserji so se namreč morali s prodaje produktov preusmeriti na prodajo celostnih storitev. Ključni faktor, ki jim bo to omogočil, je telematika. Vrsto novih telematskih storitev omogočajo naprave, ki segajo od navadnih pametnih telefonov in drugih pametnih naprav do telematskih sklopov in »črnih skrinjic« ter sistemov EOBD (European On Board Diagnostics). Gre torej za naprave, ki lahko iz omrežja na krovu vozila berejo vitalne parametre in podatke ter jih pošiljajo v oddaljene podatkovne centre.
Servisne delavnice že lahko ali pa bodo kmalu v prihodnosti informacije prejemale neposredno od določenega vozila, zato se bodo lahko vnaprej pripravile na določena opravila in popravila ter vnaprej tudi nabavila potrebne nadomestne dele in drug pribor. Strankam bodo lahko na podoben način, kot to že deluje denimo na dirkah Formule 1, ponudile tudi prediktivno diagnostiko, s katero bodo preprečile morebitne prihodnje okvare vozila. Servisne delavnice prihodnosti bodo ponudnik storitev, s katerimi bodo na istem mestu in v določenem času hkrati ustregli potrebam tako vozila kot tudi njegovega voznika.