Prihodnost odklepanja ni več fizična
03.04.2021Na približno vsakih deset let je avtomobilski ključ doživel velikansko spremembo.
Ko so v 70. letih prvi televizorji dobili IR daljinec in ni bilo več treba vstajati za preklop med programi, je lastnik avta imel v rokah še šop ključev: enega za odklepanje vrat na voznikovi strani, drugega za zagon motorja, tretjega za odpiranje prtljažnika, četrtega za pokrovček za gorivo. Morda še dodatnega za predal za rokavice in če je bilo treba že popravljati sopotnikovo ključavnico, še za njegova vrata.
Konec 80. let so bili najprej premijski nato pa že tudi običajni avti že lahko opremljeni z IR modulom za centralno odklepanje vrat. Njihovemu lastniku je ostal v rokah le še en ključ, nujen za zagon motorja. Šopirjenje pred sosedi in prijatelji s "klak-klak" je bilo na vrhuncu, pa čeprav je bila takratna tehnologija do baterij neusmiljena, doseg pa relativno kratek. Takrat so se prvič množično pojavili tudi ključi s poklopnim "rezilom", sredi devetdesetih pa je IR tehnologijo že začel zamenjevati radijski signal odklepanja.
Daljinci, ki še danes delujejo na zakodiranih frekvencah 433 in 434 MHz, so začeli pridobivati nove funkcionalnosti - z njimi je bilo mogoče zapirati in odpirati stekla, aktivirati svetila in pospraviti ogledala. Pa sprožiti oziroma deaktivirati alarm in ogrevanje na mestu.
Leta 1998 je bila takratna nova generacija mercedesa razreda S prva, pri katerem je ključ dobil funkcijo KeylessGo, integrirano v obliko kreditne kartice. To je bilo za zagon treba le vstaviti v režo in pritisniti na ločen gumb. Med dodatno opremo pa je imel avto že tudi funkcijo, ko fizični stik ključa z režo sploh ni bil več nujen, dovolj je bilo, da je bil nekje v notranjosti potniške kabine v dosegu anten.
Lastnost se je kmalu preselila v ljudska vozila, komfortna funkcija brezstičnega zagona avta pa je postala praktično standardna lastnost sodobnih vozil.
Ključ, ki je v resnici le še daljinec
Naslednja stopnja razvoja se je osredotočila na izstopanje in zaklepanje avta, brez jemanja ključa iz žepa in pritiskanja na gumb. To komfortno funkcijo omogoča pasivni doseg signala ključa nekako v dometu dveh metrov. Ko ta signal zaznajo antene na avtu in se prepričajo v istovetnost, odklenejo avto. Tudi zaklepanje deluje na podoben pasiven princip, zadostuje dotik kljuke, pri nekaterih avtih pa je dovolj že, da se imetnik ključa odmakne na določeno razdaljo. Ta tehnologija je imela tudi svoje slabosti, saj je bila dokaj ranljiva za profesionalne tatove vozil, a se je tudi na tem področju v zadnjem času storil precejšen premik na bolje v smislu zaščite.
Hkrati so ključi pred kakim desetletjem dobili takšne funkcionalnosti, kot so prilagojene nastavitve avtomobila, od položaja sedežev in volana do omejitev hitrosti in glasnosti radia. Pred nekaj leti je v skladu s splošnim trendom sledila naslednja evolucija, ko so nekateri proizvajalci začeli na ključe vgrajevati majhne zaslone, prek katerih je mogoče grafično nadzirati določene funkcije avta in celo zagnati motor ter parkirati na daljavo. Videli smo že tudi rešitve "športnih" kopij ključev v zapestnicah, prilagojenih aktivnim lastnikom.
Nova stopnica: slovo namenskega ključa
S tem pa se razvoj odklepanja avtomobilov in zagona motorjev še zdaleč ni ustavil. Z letom 2021 se hitro množi število novih modelov, ki jih je mogoče odklepati z digitalnimi ključi, potem ko je komaj dve leti nazaj tesla model 3 šele prvi avto na svetu, ki je kupcem ponudil to možnost. Telefoni so v komunikaciji z drugimi napravami naredili veliki korak naprej, na primer s tehnologijo NFC, ki se že varno in s pridom uporablja pri finančnih transakcijah.
Tako kot je do danes velika večina novih modelov že standardno opremljena s funkcijo brezstičnega vstopa in zagona, bo čez nekaj let telefon kot digitalni ključ postal nekaj povsem običajnega, kažejo napovedi.
Največji proizvajalci pametnih naprav, kot sta Samsung in Apple, na tem področju zelo dejavno sodelujejo z avtomobilsko industrijo. Obenem bo nova tehnologija še spodbudila porajajoče se nove modele uporabe, ne več nujno lastništva avtomobilov. Vseeno pa to za bolj tradicionalne lastnike prinaša tudi kakšen izziv, na primer upoštevanje dejstva, da je povprečna življenjska doba avta precej daljša od telefona, na katerem je shranjen njegov digitalni ključ.
A ni dvoma, v katero smer gre razvoj - očetje svojim najstniškim sinovom v prihodnje ključa avtomobilov ne bodo več stisnili v pest, marveč jim ga bodo pošiljali po zraku. Kar velik napredek od časov, ko smo za en avto morali nositi v žepu šop železja.