Pet razlogov, zakaj so gume za EV drugačne
12.04.2022Gume za električne avtomobile na zunaj delujejo iste kot za običajna vozila. V resnici so precej drugačne, saj morajo biti pnevmatike prilagojene specifičnostim pogona.
Če je pri običajnih gumah v ospredju predvsem oprijem, so pri pnevmatikah za e-vozila enako pomembni čim nižji kotalni upor, kotalni hrup in obraba. Vse to je del širše enačbe varnosti, dolgega dosega, stroškov in udobja.
Pri gumah za e-vozila je poleg standardnih ukrepov (tlak, preverjanje za poškodbe) še bolj kot sicer v ospredju pravilna nastavitev podvozja. Ob neenakomerni obrabi je treba ukrepati s ponastavitvijo podvozja, obračanjem koles … Smiselno je tudi uporabljati isti tip pnevmatik, kot jih je e-vozilo imelo nameščene ob odhodu iz tovarne, saj jih je proizvajalec glede na karakteristike namensko prilagodil zanj.
Kotalni upor
Nižji je, nižja je poraba, daljši je doseg. Pri e-vozilih je to v ospredju. Kotalni upor se meri v kg/t. Klasične pnevmatike večinoma spadajo pod oznako C (7,8–9,0 kg/t), le tiste boljše pod B (6,6–7,7 kg/t). Pri pnevmatikah za e-vozila pa je postala norma, da spadajo v kategorijo A (pod 6,5 kg/t). Za 1,0 nižji kg/t pomeni tri do štiri odstotke daljši doseg avta. Pri e-vozilu s povprečnim dosegom 500 kilometrov to prinese približno 20 kilometrov.
Obraba
Pri e-vozilih je slog vožnje zelo pomemben – možnost hitrih pospeškov je zabavna, a za gume izredno naporna, obraba pa hitrejša. Potem je tu še znatno višja masa. Izdelovalci pnevmatik za e-vozila posebno pozornost namenjajo gumeni mešanici, ki je bolj odporna proti obrabi in traja dlje, če le zna voznik pri tem sodelovati.
Nosilnost
Povprečen električni avto je 300 kilogramov težji od primerljivega klasičnega konkurenta, zato je spoštovanje indeksa nosilnosti pri izbiri pnevmatik s stališča varnosti bistvenega pomena. Zelo primerno je, da za e-vozilo izberete pnevmatiko z oznako XL, ki je posebej razvita za višjo nosilnost. Nekateri proizvajalci na obodu posebej navedejo, da gre za pnevmatiko za EV.
Hrupnost
Kotalni hrup je pri e-vozilih postal pomembnejši kot kadar koli. Če namreč odvzamete glavni vir hrupa, ki ga pri klasičnih avtih povzročata bencinski in dizelski motor, pri višji hitrosti električnih vozil ostaneta le hrup vetrnega piša, ki je odvisen od aerodinamike vozila, in kotalni hrup, ki v notranjost prenaša vibracije in tresljaje pri kotaljenju pnevmatik. Proizvajalci so razvili različice »tihih« pnevmatik z dodatnimi izolacijskimi materiali in drugimi rešitvami, ki bistveno zmanjšajo hrup.
Zavorna pot in oprijem
Pri zmesi za pnevmatike električnih gum proizvajalci izbirajo najnovejšo tehnologijo, ki je v zadnjih letih izredno napredovala. Le z novimi mešanicami je namreč mogoče zadostiti obema nasprotujočima si zahtevama pri gumah – nizkemu kotalnemu uporu in dobremu oprijemu. Tudi ko je treba zavirati na polno z več kot dvotonskim osebnim avtom. Pnevmatike EV imajo tudi prilagojen profil z vzorcem, ki zmanjšuje možnost zdrsa.