Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Odslej ima lahko celo stara lada niva LED luči

10.07.2025

Prva LED žarnica na svetu je pridobila splošno veljavni UNECE certifikat za naknadno vgradnjo namesto halogenk. Že doslej so imeli lastniki številnih vozil vključno s Slovenijo možnost alternativne svetlobe.

LED nadomestne žarnice, ki jih je mogoče namestiti namesto klasičnih halogenk, niso novost na trgu. Na razpolago so ne le kot sijalke za zasenčene luči, temveč tudi za dolge ali meglenke. A je kar nekaj takšnih izdelkov ostajalo v sivem območju zakonodaje, veliko je bilo prepovedanih za javno rabo.

Za uporabo na javni cesti morajo namreč imeti vsi takšni nadomestni deli vozil potrebna dovoljenja homologacijskih organov posameznih držav glede ustreznosti sijalke za varno uporabo v prometu. In to za vsak posamezen model neke znamke avtomobila, motornega kolesa ali tovornjaka.

Ena takšnih s pridobljenimi dovoljenji za uporabo je že nekaj let je v prodajalnah že nekaj let sijalka Osram Night Braker LED. Hvali se s svetlobo, ki spominja na dnevno, po zagotovilih izdelovalca ima do trikrat boljšo svetilnost in do šestkrat daljšo življenjsko dobo v primerjavi s halogenkami.

Na spletni strani Osrama navajajo seznam držav in modelov vozil, kjer je njihov izdelek zakonsko odobren, med njimi je tudi Slovenija. Kompatibilnost lahko pri določenih modelih sega daleč nazaj, tako je mogoče z LED lučmi opremiti celo lado nivo (1977) ali mercedes-benz 190 (W201) (1982). Na voljo je v različnih standardiziranih tipih: H1, H4, H7, H8 ...

Philipsova sijalka prva z dovoljenjem za "cel svet"

Pri konkurenčnem Philipsu pa imajo na trgu sijalk za naknadno vgradnjo svojega favorita. Gre za sijalko Ultinon Pro6000 Boost H11, ki je po zagotovilih proizvajalca sploh prva na svetu s certifikatom UNECE.

Do zdaj je bila uporaba LED žarnic za nadomestno vgradnjo dovoljena le v državah, ki so sprejemale nacionalne homologacije. To je pomenilo, da je bila zakonitost njihove uporabe odvisna od lokalnih predpisov, znamke in celo modela avtomobila.

Z novo homologacijo UN ECE za žarnice H11 LED pa je prvič vzpostavljen enoten standard, ki omogoča legalno naknadno vgradnjo LED osvetlitve po celotnem ozemlju držav podpisnic sporazuma UNECE iz leta 1958.

Sijalka je torej prva, ki je uradno prejela UNECE homologacijo (E-mark) pod okriljem Združenih narodov, kar pomeni, da je zdaj avtomatsko dovoljena za uporabo na javnih cestah v vseh državah, ki spoštujejo pravilnik UNECE. To pa so meddrugm vse evropske države, seveda tudi Slovenija.

Omenjeno žarnico so razvili pri proizvajalcu Ultinon Motion, tržijo pa jo pod blagovno znamko Philips. Njene značilnosti so LED bela svetloba, tehnologija SafeBeam proti bleščanju nasproti vozečih vozil in življenjska doba do 3000 ur.

Kot pove njena oznaka, je za zdaj na voljo v standardu H11, vendar pa pri Philipsu napovedujejo nove razširitve tudi na na druge standardne tipe sijalk.

Po mnenju strokovnjakov bo področje luči na vozilih v prihodnjih letih doživel še več tovrstnih prebojev, saj vse več voznikov išče legalne načine za nadgradnjo razsvetljave svojih vozil.

Foto: Osram, Philips