Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Njegov sovražnik so kratke vožnje in slabo gorivo

20.08.2023

DPF_01.jpg

Filter trdnih delcev (DPF) je standardni del avtomobilov z dizelskim motorjem postal leta 2009, ko je začel veljati okoljski standard Euro 5. Vse bolj pogosto je vgrajen tudi v modele z bencinskimi motorji

Naloga filtra DPF (diesel particle filter) je, da med delovanjem motorja prestreza veliko večino zdravju škodljivih trdih delcev v izpuhu. Čeprav na prvi pogled pomeni še dodatno nepotrebno zapletenost pogonskega sklopa, je njegova vloga zelo pomembna. DPF filter je ravno zaradi omenjenega tudi eden pogostejših razlogov za okvaro na vozilu. Največkrat je to posledica neustreznega delovanja motorja in sklopov povezanih z njim.

Slabo ali popolnoma zanemarjeno vzdrževanje filtra trdnih delcev sta lahko vzroka za precej draga popravila. V njegovem jedru je namreč keramični material s porozno satasto strukturo, ki uspešno zadrži saje. Ko je ta napolnjen med 50 in 70 odstotki, potrebuje regeneracijo, ko saje zgorijo v ogljikov dioksid in vodo, sicer se lahko zamaši. Pogost vzrok za zamašitev so predvsem številne kratke vožnje z nizkimi hitrostmi, ko se tvori veliko saj in sistem ne more izvesti regeneracije, drugi pa pomanjkljivo in neustrezno vzdrževanje.

DPF_02.jpg

In kako lahko DPF filter še lahko spravimo v red? Prva rešitev težave je pasivna regeneracija. Med tem postopkom saje zgorijo v ogljikov dioksid in vodo, za kar mora avtomobil nekaj časa voziti pod konstantno obremenitvijo. Načeloma je to dovolj, da filter ostaja čist, a ne vedno. Tedaj je potrebna aktivna regeneracija.

To nekateri proizvajalci dosežejo s spremembo parametrov motorja, ko se v valje vbrizga več goriva, drugi pa dodatno gorivo vbrizgajo neposredno v izpušni sistem, kjer ga vžge oksidacijski katalizator. V vsakem primeru se v izpušnem sistemu korenito dvigne temperatura, kar lahko škodi drugim komponentam, denimo turbinam.

Tako kot za večino drugih avtomobilskih komponent, tudi za DPF velja, da mu lahko s pravilnim pristopom občutno podaljšamo življenjsko dobo. Če smo pozorni na opozorilno lučko na armaturni plošči, bomo vedeli, kdaj je potrebno izvajati regeneracijo in takrat s primerno vožnjo (daljšo in konstantno) to tudi omogočimo. Morda še bolj ključno pa je tisto, kar velikokrat poudarjamo – dobro redno vzdrževanje vozila, kajpak! Slabo zdravje motorja namreč kaj hitro pomeni tudi slabo zdravje DPF filtra.

Kje boste našli vse, da bo vaš avtomobil »Predel« kot je treba, je seveda jasno. V trgovinah GMT Avtodeli vam bomo z veseljem svetovali!