Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Mehaniki, pozor, na trgu so tudi ponaredki

31.08.2022

rezervni_deli.jpg

Inšpektorji in cariniki vse bolj pozorni na ponarejene avtomobilske dele, ki jih je veliko tudi v Sloveniji.

Avtomobilska podjetja in tudi zavarovalnice se vse več tudi sama posvečajo k preprečevanju dostopa ponaredkov na naš trg poprodajnih storitev. Pri Finančni upravi Republike Slovenije (FURS) so največ ponarejenega blaga odkrijejo v Luki Koper, kjer blago tudi sicer prihaja v velikih količinah z ladjami.

Veliko izkušenj imajo tudi s ponaredki tudi policisti, kjer iz tujine poročajo o racijah, skritih proizvodnih obratih in organiziranem kriminalu. Od mrež ponarejanja, podpornikov in zaplemb. Pri nakupu rezervnih delov je treba biti zato pozoren in kupovati od uveljavljenih ponudnikov. Svojo plat zgodbe je razkrila Lita Silje Jänisch, ki kot zaščitnica blagovne znamke Mercedes-Benz skuša izslediti ponarejene Mercedesove dele in jih umakniti iz prometa.

22c0279-03.jpg

»Ponarejanje izdelkov predstavlja veliko tveganje za stranke,« pravi Jänischeva, ki našteva številne primere. Zavorni deli s slabšimi komponentami imajo daljšo zavorno pot. Na trgu so zavorne ploščice s strupenimi snovmi, kot sta svinec in arzen. Vetrobranska stekla so sestavljena iz navadnega okenskega stekla. Zračni filtri niso izdelani iz materiala, ki zavira gorenje. Seznam je zelo dolg. Če pogledate številke proizvajalcev avtomobilov, je vse več takih ponaredkov umaknjenih iz prometa. Pri znamki osebnih avtomobilov Volkswagen in gospodarskih vozil VW so leta 2021 poročali o zaplembah ponarejenih rezervnih delov v vrednosti okoli 14 milijonov evrov. To je skoraj dvakrat več kot leto prej, ko je bilo zaseženih za okoli osem milijonov evrov blaga. Pri Mercedesu so carina in organi pregona v Nemčiji v več kot 650 racijah zaplenili več kot 1,86 milijona ponarejenih izdelkov. To ustreza povečanju za šest odstotkov v primerjavi z letom 2020.

Skoraj vse je lahko ponaredek

»Skoraj ničesar ni, kar ne bi obstajalo,« pravi Jänischova. Od Mercedesove zvezde do aluminijastih platišč, zračnih blazin in žarometov do zavornih delov, filtrov ali svečk. Testni inženir Thomas Schuster iz nadzorne organizacije KÜS prav tako poroča o naraščajočem trendu. Deloma so v obtoku manjvredne komponente, ki bi lahko ogrozile druge udeležence v prometu. Po drugi strani pa gre tudi za kopiranje sestavnih delov blagovnih znamk brez vpliva na varnost – vendar z gospodarsko škodo za proizvajalca.

22c0279-02.jpg

Kdor sam išče rezervni del za svoj avto in ne želi slučajno kupiti slabšega ponaredka, mora biti po mnenju strokovnjakov pozoren na eno točko: »Potrošnik se mora zavedati, da nekaj ne more biti prav, če cena bistveno odstopa od originala. Če vseeno želite prihraniti, raje namesto originalnih delov kupite odobrene dele s homologacijo, ki so enakovredni originalu.

Vsak original ima emblem in kodo

Pri Renaultu so v preteklosti največ ponaredkov v Sloveniji zaznali med karoserijskimi deli odbijačev, motornih mask, blatnikov, prednjih svetil, stekel, verjetnost, da bodo med ponaredki avtomobilska vrata pa je majhna, saj je to zelo kompleksen del. Opozarjajo tudi na to, da, če je na škatli z rezervni del, ki vam jo pokaže mehanik ob popravilu vašega avtomobila logotip avtomobilske znamke, še ne pomeni, da del, ki so ga vgradili na vaš avtomobil ni ponaredek.

Vsak originalni avtomobilski del je označen z logotipom znamke in kodo izdelave. Tudi zavarovalnice aktivno delujejo na področju preprečevanja, odkrivanja in raziskovanja prevar, saj želijo preprečiti negativne učinke za poštene zavarovance. Zavarovalniške goljufije namreč posredno zvišujejo premije za vse, po ocenah ene od naših zavarovalnic zaradi nepoštenja manjšine vsak Slovenec letno plačuje več deset evrov evrov višjo premijo.