Maziva in električna vozila
10.04.2022Električna vozila za delovanje ne potrebujejo bencina, a kljub vsemu potrebujejo ustrezne tekočine in maziva, ki pomembno vplivajo na doseg, polnjenje in življenjsko dobo.
Res je, za delovanje ne potrebujejo, na primer, motornega olja. So pa za dobro in izkoriščeno delovanje še vedno odvisni od tekočin in maziv. Tekočini, ki se od klasičnega vozila ne razlikujeta, sta za vetrobransko steklo in zavorna tekočina. Druge morajo biti posebej prilagojene za posebnosti električnega pogona.
Za prenos moči s čim manj izgubami in za varovanje sestavnih delov baterijsko vozilo še vedno potrebuje olje, čeprav je večina menjalnikov pri vozilih EV enostopenjska. Komponente, ki so v stiku z menjalnikom, na primer elektromotor, delujejo pri precej večjih vrtljajih, občutno večji in takojšen je navor, kar pomeni tudi večje obremenitve in segrevanje menjalnika. Namensko olje mora biti zato bolj učinkovito pri odvajanju toplote in kompatibilno s komponentami, da jih ščiti pred poškodbami in korozijo, na primer občutljive bakrene dele.
Druga, prav tako zelo pomembna tekočina v sodobnih vozilih EV je tista za posredno ali neposredno hlajenje baterije. Razvoj gre stran od zračno hlajenih baterij, saj nihanja v temperaturi preveč vplivajo na učinkovitost baterije pri oddajanju energije med vožnjo in sprejemanju med polnjenjem. Tekočina v posrednem baterijskem »vodnem« hlajenju skrbi za učinkovitejše odvajanje toplote. Prav tako ima vse več vozil vgrajene toplotne črpalke za vzdrževanje temperature baterije v temperaturnih ekstremih zime ali poletja. Da je vse to mogoče, mora tekočina za termalni menedžment izpolnjevati številne zahteve. Trend pri novih EV pa gre v smer neposrednega sistema hlajenja, kjer bo tekočina prevzela eno ključnih vlog pri vzdrževanju optimalne temperature med ultrahitrim polnjenjem in tako ščitila baterijo ter omogočala hitro nadaljevanje poti. Zato proizvajalci, kot je Castrol, razvijajo popolnoma nove termalne tekočine.
Omeniti je treba še posebnosti pri mazivih. Tudi električni avti so sestavljeni iz ogromno gibljivih delov, ki za pravilno in dolgo delovanje potrebujejo ustrezno mazanje. Izziv pri namenskih mazivih za EV je, kako zagotoviti čim manj trenja in s tem učinkovito izrabo energije, hkrati pa zagotavljati dolgotrajnost, ki je pri takšnih vozilih prav tako zelo poudarjena lastnost.