Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Ko začne nagajati ABS, je zabave konec

10.01.2021

ABS senzor.jpg Zavore so zagotovo eden najpomembnejših, če ne kar najpomembnejši del avtomobila, še posebej, ko govorimo o varnosti. Zato ni prav nič odveč, če na hitro obnovimo princip delovanja, znake okvar in postopke, s katerimi težave odpravimo.

Sistem proti blokiranju zavor ali ABS je danes samoumeven del opreme vseh novih avtomobilov, njegovo delovanje pa opiše že ime. Ima nalogo preprečevanja blokiranja koles pri zaviranju in s tem zagotavlja več nadzora nad vozilom in najkrajšo možno zavorno pot. Princip delovanja je, da eden izmed senzorjev, ki so vgrajeni v vsako kolo, zazna, da se kolo med zaviranjem ne premika, ampak je blokirano. V delčku sekunde sistem popusti silo zaviranja (neodvisno od moči pritiska na stopalko zavore) in blokiranemu kolesu omogoči vrtenje. S tem je po svetu ABS preprečil že nešteto nezgod in rešil na tisoče življenj. Poleg osnovne naloge ABS služi tudi kot podpora pripomočkom kot so sistem proti zdrsu pogonskih koles, ESP in samodejno zaviranje v sili.

Kako prepoznamo težave?

Voznik bo, jasno, najprej opazil, da je z vozilom nekaj narobe tako, da ga bo zmotila prižgana opozorilna lučka na armaturni plošči. Tisti z boljšim občutkom za svoj avtomobil opazijo tudi nekoliko drugačno obnašanje med zaviranjem, denimo spremenjen občutek na stopalki ali pa manj učinkovito delovanje drugih, prej omenjenih sistemov.

Edini učinkovit način za potrditev sumov lastnika ali voznika avtomobila je temeljita diagnostika zavornega sistema. Ta izda ali gre za težavo s senzorjem, napeljavo ali kaj tretjega. Tudi sicer je smiselno ob obisku servisa redno preverjati učinkovitost zavornega sistema, saj tako težavo lahko ujamemo in odpravimo še preden lahko pripelje do resnejših posledic.

Dva tipa senzorjev

ABS je zaradi svoje razširjenosti dober znanec vsakega avtomobilskega servisa. Zato verjamemo, da so servisni postopki postali že samoumevni, a nikoli ne smejo biti razlog za površnost. Napaka se lahko zgodi že pri menjavi pokvarjenega senzorja, saj v avtomobilizmu uporabljajo dva tipa – aktivne in pasivne. Medtem ko slednji ne potrebujejo lastnega napajanja z električno energijo, ga aktivni potrebujejo. A med njimi na prvi pogled velikokrat ne moremo razločevati, zato je treba dobro preveriti kateri tip dotični avtomobil potrebuje.

Previdnost pri menjavi

Dobro in pravilno opravljena menjava senzorja zahteva kar nekaj postopkov, ki zagotavljajo pravilno delovanje. Prvi korak je temeljito čiščenje prav vseh komponent, še posebej, če se na njih kjerkoli nahaja rja ali opaznejši deli umazanije. Tu velja tudi opozorilo, da se je treba izogibati vsakemu izdelku z vsebnostjo bakra kot je bakrena mast, saj ta lahko zmoti delovanje magnetnega polja. Mazivo mora biti mineralno, neprevodno, brez vsebnosti kovin ali kislin ter odporno na visoke temperature.