Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Nepooblaščeni serviserji v boj za biti ali ne biti

13.06.2021

Oster boj evropskih neodvisnih serviserjev za ohranitev možnosti vzdrževanja novodobnih vozil.

Organizaciji neodvisnih poprodajnih serviserjev IAAF in prodajalcev rabljenih vozil FIGIEFA sta pred dnevi znova pozvali Evropsko unijo k sprejemu predloga o tako imenovani varni telematski platformi (Secure On-board Telematics Platform - S-OTP), ki bi preprečila ekskluzivizem proizvajalcev vozil in omogočila širši dostop do podatkov, ključnih za vzdrževanje.

Z razvojem avtomobilom, njihovo vse večjo digitalizacijo, povezljivostjo in hkrati prehodom v elektrifikacijo pogonov prihaja do tektonskih sprememb tudi pri načinih vzdrževanja. Zaradi menjave in napredka tehnologij gre oziroma bo zagotovo šel razvoj poprodajnih storitev v smer diagnostike na daljavo in spremenjenjenega načina servisiranja, ko bo vozilo še pravi čas zaznalo možnost okvare ali izrabe sestavnih delov. Dostop do podatkov posameznega vozila bo tako ključnega pomena za nekoga, ki bi želel opraviti vzdrževalno storitev.

Proizvajalci vozil pa so v tej tekmi z neodvisnimi serviserji zavzeli vlogo "vratarja", saj želijo močno omejiti možnost deljenja podatkov, s tem pa lastnike vozil prisiliti, da bi kakovostno vzdrževanje vozil lahko opravili le na pooblaščenih servisih znamk.

Evropske organizacije neodvisnih serviserjev so zato zaradi po njihovem mnenju očitnega oviranja konkurence in možnosti izbire kupcev že večkrat opozorile Evropsko unijo, naj omogoči prost dostop do podatkov v vozilih, nazadnje pred nekaj dnevi. Pri tem imajo tudi podporo evropske veje svetovne avtomobilistične zveze FIA, ki je v posebni študiji leta 2020 izrekla podporo uveljavitvi S-OTP standarda. Tega bi verodostojni neodvisni serviserji uporabljali za dostop do podatkov. Zasnovani standard po mnenju FIA nudi visok nivo varnosti zasebnosti lastnikov vozil, hkrati pa naslavlja ključno pomanjkljivost trenutnega modela, kot si ga predstavljajo proizvajalci vozil, namreč da imajo ti hkrati še vlogo ponudnika vzdrževanja in skrbnika nad podatki v avtu. Monopol nad podatki pa uporabnikom onemogoča izbiro, hromi pa konkurenčnost in inovativnost, ugotavlja FIA.

S standardom S-OTP bi lastnik voznika resnično postal tudi lastnik njegovih podatkov, s tem pa bi imel možnost kadarkoli določiti, kateri podatki lahko povezano vozilo deli navzven ter tudi, h kateremu izbranemu ponudniku servisnih storitev naj se pretakajo.

V zadnji različici predloga o S-OTP sta IAAF in FIGIEFA dodala tudi predloge glede kibernetske varnosti. Ta bi bila dosežena s certificiranjem serviserjev in z robustnim pristopom glede razvoja programske opreme, ki bi jo uporabniki in operaterji nato imeli možnost naložiti v računalnike vozila.