Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Kaj novi E10 bencin povzroča starejšim avtom

04.10.2020

pexels-gustavo-fring-4173096.jpg

Novi bencin oznake E10, ki je na voljo tudi na nekaterih slovenskih bencinskih črpalkah, je do starejših motorjev in njihovih sestavnih delov lahko precej manj prizanesljiv. Kaj morate vedeti?

Tako kot ostale članice EU se mora tudi Slovenija prilagajati spremembam, ki jih določajo pravila o vse večjem biodeležu v pogonskih gorivih, ki so posledica zasledovanja ciljev po zniževanju toplogrednih emisij. Medtem ko je zgodba z biodizlom že dobro znana in se zaradi številnih težav kot samostojno gorivo na naših črpalkah ni uveljavil, pa so se v zadnjih letih določene spremembe zgodile tudi pri bencinu. Tako lahko pri bencinu prihaja v ponudbi do različne mešanice, bodisi z oznako E5 ali oznako E10, kar pomeni, da je delež bioetanola v gorivu pet ali 10 odstotkov, ostalo pa je klasični bencin, pridelan iz nafte. Etanol pa ima zaradi naravne sestave svoje zakonitosti. Hitreje se razgradi, to pa pomeni vpliv na izgubo oktanskega števila, kar je povezano z možnostjo klenkanja.

Predvsem višja stopnja etanola v bencinu ni primerna za vsak bencinski motor. E10 vsebuje sulfate in baker, ki vplivajo oziroma spodbujajo nastanek depozitov na injektorjih.

Težave zaradi nekompatibilne uporabe E10 so številne

Študija iz Severne Amerike je ugotovila, da etanol v E10 pospeši proces staranja, kar pomeni povečanje depozitov po izgorevanju. Učinki staranja etanola v rezervoarju se začnejo po nekako štirih do šestih tednih, ko pride do določene stopnje separacije etanola iz bencina, takšno gorivo pa ima vpliv pri nepravilnem izgorevanju v valjih. Negativni učinki se kažejo tudi na EGR ventilih. Posledice so višje emisije in nestabilno delovanje motorja, odpovedi katalizatorja, zatikanje ventilov in težave pri delovanju EGR ventila.

Strokovnjaki še posebej izpostavljajo možnost vpliva E10 goriva na delovanje modernih priključnih hibridov, pri katerih lahko prihaja do daljšega obdobja, ko bencinski motor ne deluje ali pa deluje le krajši čas. Tudi zato imajo nekateri novejši priključni hibridi, kot na primer Renaultova priključna hibrida megane in captur, poseben nadzor, da v primeru trimesečnega delovanja le na elektriko in brez polnjenja z bencinom začne avto delovati le še na termični motor ter tako porabi zalogo bencina v rezervoarju.

Pri podjetju JLM Lubricants iz Nizozemskem, kjer so E10 bencin na črpalkah uvedli lani, dodatno ugotavljajo, da ima E10 korozivni učinek na kovinske površine in da suši gumijaste cevi. Ti učinki so še posebej izraziti pri oldtimerjih, starejših od 40 let, zato zanje ta bencin nikakor ni priporočljiv. Etanol tudi škoduje rezervoarjem, ki so iz steklenih vlaken, kot jih lahko najdemo v navtiki ali pri nekaterih motornih kolesih.

Tehnični strokovnjaki v primeru pogostega točenja E10 goriva za manj kompatibilne motorje priporočajo tudi uporabo namenskih aditivov za čiščenje sesalnih cevi, ventilov in zgorevalnih komor.


Da je pri vseh teh opozorilih veliko resnice, je dokazal odmeven test nemškega avtokluba ADAC. V Nemčiji so bencin E10 uvedli že leta 2010, ko je bilo okoli tega goriva še precej neznank. Pri ADAC so takrat v avto modela opel signum, ki je bil izdelan leta 2003 in v katerega s strani tovarne ni bilo dovoljeno točiti goriva z višjo stopnjo etanola od E5, načrtno točili le E10. Čeprav je nekaj časa izgledalo, da posebnosti ni, pa je že po 27 tisoč kilometrih vožnje avto obstal. Tehnični strokovnjaki ADAC so ugotovili odpoved oziroma puščanje črpalke za gorivo, saj je etanol razjedel njene aluminijaste sestavne dele. To je bil praktični dokaz, da bencin E10 dejansko negativno vpliva na motorne dele, ki niso prilagojeni uporabi tega goriva.

Katere znamke so imele (imajo) z E10 največ težav

Čeprav naj bi bili avti, izdelani nekako po letu 2000, že prilagojeni na višjo stopnjo etanola v gorivu, pa dejansko stanje kaže, da ni tako. Poročilo britanskega uglednega tehničnega strokovnjaka Iva Wengrafa iz britanskega Kraljevega avtokluba pravi, da so še leta 2017 obstajali modeli novih avtomobilov v prodaji, ki niso bili prilagojeni na E10. Njegovo poročilo, sicer vezano le na britanski trg, še kaže, da je šele po proizvodnem letu 2004 začelo število nekompatibilnih bencinskih avtov strmo upadati in da imajo največ nekompatibilnih avtov znamke iz koncerna Volkswagen (še posebej slabo E10 vpliva na FSI motorje), Mazda, Nissan in Toyota. Največkrat gre za modele z GDI motorji, torej tehnologijo neposrednega vbrizga bencina, saj je ta tehnologija v času prve generacije (1995-2008) uvedla številne nove, visokoprecizne tehnologije in široko uporabo aluminija.

Na negativne posledice E10 bencina je torej lahko podvrženih ogromno avtomobilov, ki so še danes na cestah, tudi v Sloveniji, kjer je povprečna starost avta več kot deset let. Dodatna težava pri naši državi je, da je imela oziroma še vedno ima relativno visok uvoz tudi bencinsko gnanih rabljenih avtov iz zahodne Evrope, in to v prvi vrsti iz Nemčije, kjer E10 bencin uporabljajo že deset let.

Motorni bencin z največjo vsebnostjo etanola 10 odstotkov (E10) je bil do leta 2015 uveden v šestih državah članicah (v Bolgariji, na Finskem, v Franciji, Nemčiji, Litvi in Sloveniji), pravi tri leta staro poročilo Evropske komisije o kakovosti bencinov na skupnem evropskem trgu.