Je ogljikovim vlaknom odklenkalo?
20.06.2025BMW je razvil nov material, ki z uporabo naravnih vlaken konkurira v avtomobilski industriji vse bolj priljubljenim ogljikovim vlaknom. Uporabil ga bo že v serijskem avtomobilu.
BMW je naredil pomemben korak k bolj trajnostni avtomobilski proizvodnji z razvojem novega kompozitnega materiala, ki temelji na naravnih in obnovljivih virih. Ta inovacija je rezultat večletnega razvoja v sodelovanju s švicarskim podjetjem za čiste tehnologije Bcomp in obeta znatno zmanjšanje ogljičnega odtisa v avtomobilski industriji.
Ključna surovina novega materiala je zelo dobro poznana rastlina lan, ki ga ogromno uporabljajo že v tekstilni industriji. Tokrat igra drugačno glavno vlogo kot osnova za močan, lahek in estetsko zanimiv kompozit. Poseben vzorec tkanja teh vlaken ne daje le vizualne posebnosti, ampak tudi mehansko trdnost, ki jo je mogoče primerjati s klasičnimi ogljikovimi vlakni.
Razvoj novega materiala je trajal dolgo, prvič pa so naravni kompozit preizkušali v ekstremnih pogojih avtomobilskih dirk. Od svoje premiere v Formuli E leta 2019 je bil postopoma vgrajen v tekmovalna vozila kot nadomestilo za ogljikova vlakna, vključno z modeli M4 DTM in M4 GT4. Danes pa BMW namerava te materiale že vgrajevati v serijske avtomobile. Če sklepamo iz objavljenih fotografij, je BMW M4 coupe že pripravljen na uporabo lanenih vlaken pri delih kot so streha, zadnji difuzor in pokrov motorja. To pomeni tudi konkretne okoljske koristi, saj naj bi po podatkih proizvajalca z uporabo tega materiala emisije CO₂ zmanjšali tudi do 40 odstotkov, če primerjamo enak del iz ogljikovih vlaken.
Poleg zmanjšanja emisij so ti materiali tudi lažji in omogočajo enostavnejše recikliranje po koncu življenjske dobe vozila. V homologacijskih postopkih pa izpolnjujejo vse zahteve glede vzdržljivosti in varnosti.
BMW ni edini, ki je prepoznal potencial Bcompovih materialov. V razvoj in uporabo naravnih kompozitov so se vključili tudi drugi prestižni proizvajalci, kot so Porsche, Volvo in Polestar, kar kaže na širši premik v industriji.