Je lažje popraviti avto na elektriko ali na euro 6 motor?
29.05.2021Bi morali nepooblaščeni serviserji že danes začeti z izobraževanji in nabaviti vsa potrebna orodja za servisiranje elektrificiranih vozil? Da in ne. A kmalu prav gotovo.
Statistični podatki povedo svoje, delež novih vozil, ki imajo vsaj delno če ne v celoti elektrificiran pogonski sklop, strmo narašča. Tudi v Sloveniji, ki spada med države, kjer smo vsaj na papirju začrtali eno najostrejših strategij v EU glede prehoda na nizko- oziroma brezemisijska vozila. Kmalu se bodo torej na cestah začela množiti vozila, pri katerih bosta prešli tako tovarniška garancija kot morebitno dodatno jamstvo, s tem pa se bo povečal tudi pritisk lastnikov za servisiranje v neodvisnih delavnicah. Te morajo pred tem nujno osvojiti dodatna znanja in veščine. Pripravljeni bodo v prednosti, saj nekaj prav gotovo drži - tudi električni avti se bodo kvarili!
A elektrificirana vozila za serviserja lahko predstavljajo določeno dodatno nevarnost. Normativi določajo, da je visoka napetost vse, kar je nad 30 voltov pri izmeničnem toku in nad 60 voltov pri enosmernem, pa že ti dve napetosti nista nedolžni. Pri novodobnih električnih avtih pa se operira z napetostmi okoli 400 voltov, pri nekaterih celo 800 voltov. Jasno je torej, da je ob neupoštevanju zaščitnih pravil in električnem neznanju servisiranje lahko smrtno nevarno. Res pa je tudi, da se mora za nesrečo "pokriti" kar nekaj okoliščin, saj bo serviserja električnega avta streslo le, če bo hkrati prijel plus in minus.
Zaposleni v delavnicah, ki so doslej delali le na klasičnih motorjih na termični pogon, torej nujno potrebujejo določene nadgradnje svojega znanja, ki vključujejo vedenje o delovanju in posebnostih električnih sklopov. Za izkušene serviserje prehod ne bi smel biti posebej zapleten. Različni, do nekaj dni trajajoči izobraževalni moduli so namenjeni spoznavanju in servisiranju od nizkonapetostnih do visokonapetostnih sklopov in diagnostike pri hibridnih in baterijskih vozilih.
Številni se prehoda na električna vozila bojijo, a tudi znani slovenski guru električnih avtov in polnilne tehnologije zanje Andrej Pečjak pravi, da servisiranje električnega avta ni nič posebnega. "Če so mehaniki pripravljeni popravljati avtomatske menjalnike in izpušne sisteme po Euro 6 standardih, kar je neprimerno bolj zapleteno kot cel električni avto skupaj, potem so dovolj strokovno pripravljeni tudi na prihod električnih vozil," je povedal Pečjak iz Inštituta Metron v Lescah, kjer tudi sami izvajajo različna izobraževanja za serviserje hibridnih in baterijskih vozil.
(Foto: EINTAC)
Delavnica, ki želi opravljati servisiranje takšnih vozil, seveda poleg ustrezno izobraženega kadra potrebuje tudi ustrezno orodje in zaščitno opremo. Finančni vložek sicer ni astronomski, med ključna orodja pa se štejejo dovolj zmogljiv multimeter, ustrezne izolirne rokavice, opozorilni znaki in ograja. Ter seveda izolirano orodje, ki je še bolj kot zaščiti uporabnika namenjena temu, da ta ne naredi kratkega stika, kar lahko povzroči več tisoč evrov škode. Za diagnostiko baterijskih vozil so potrebni namenski diagnostični kompleti. Inštitut Metron se je v sodelovanju z GMT Avtodeli lotil tudi razvoja diagnostično-polnilne naprave, namenjen prav serviserjem.
Marsikateri serviser je prepričan, da je v tem trenutku investicija za servisiranje hibridnih in baterijskih vozil tako glede izobraževanje kot opreme, še nepotrebna. Verjetno ima prav, a preobrat bo na vsak način prišel zelo kmalu. Tisti, ki bodo nanj pravočasno pripravljeni, bodo od njega imeli več.