Ekspanzijska posoda - novosti na trgu
19.09.2021Ekspanzijske posode so majhen, a zelo pomemben del motornega hladilnega sistema pri vozilih. Omogočajo namreč, da lahko sistem deluje znotraj pravilnih parametrov tlaka in temperature hladilnega sredstva.
Nissens je na pravkar zaključenem sejmu Automechanica v Frankfurtu predstavil nov asortima ekspanzijskih posod, namenjenih izključno za poprodajo. Kot navajajo, gre za produkte, ki so narejeni v skladu z zahtevami za dobavitelje za prvo vgradnjo (OE). Vključujejo visoko kakovostno plastiko (PA66GF33/PP), ki je sposobna prenašanja velikih toplotnih in mehaničnih obremenitev. Poleg tega so posode varjene v napredni tehniki, tako da sta spodnji in zgornji del zelo trdno spojena. Del posode, kjer so pritrdilna mesta za cevi, je še posebej okrepljen. Posebna pozornost je namenjena tesnjenju čepa, ki hkrati služi kot servisna odprtina za dolivanje sveže hladilne tekočine. Vsako posodo in njene sestavne dele pred odpošiljanjem testirajo.
Zelo pomembno pa je tudi dejstvo, da ekspanzijske posode spadajo v Nissensov koncept "First Fit", kar pomeni, da se popolnoma prilegajo vozilu in so zelo enostavne za montažo (plug&play), hkrati pa kupci vse potrebno dobijo v eni škatli. Tako so del paketa senzorji in čepi, bodisi da so poleg v embalaži ali pa lahko že celo nameščeni v posodo. S tem je montaža ekspanzijske posode enostavna in hitra, kar delavnici prihrani pri stroških in delu.
Danski Nissens je sicer posode za poprodajo že imel za tovorni program, po novem pa je vključil še osebni in LGV program. Pokrivajo okoli 200 različnih tipov vozil. Nissens ima poleg tega širok nabor hladilnikov, tudi oljnih, pa ventilatorje in vodne črpalke.
Kaj počne?
Ekspanzijska posoda je nameščena pod sprednjim pokrovom motorja, v bližini hladilnika. Njena poglavitna naloga je, da po potrebi sprejme višek hladilne tekočine, ko se ta segreje in zato povečuje volumen. V primeru povišanega pritiska in s tem volumna se višek tekočine iz hladilnika prelije v ekspanzijsko posodo. S tem posoda omogoči zmanjšanje pritiska v hladilnem sistemu motorja in vzdrževanje normalne delovne temperature.
Tekočina v ekspanzijski posodi se vrne v sistem prek spodnje odprtine, ki je s cevjo povezana z glavnim hladilnim krogom, tako da ne prihaja do izgub tekočine. To je tudi glavna prednost pred starejšo rešitvijo z disperzijsko posodo (overflow), ki ima podobno nalogo, a je tam vračanje tekočine v sistem lahko bolj zapleteno.
Plastična ekspanzijska posoda je stalno podvržena temperaturnim razlikam, tresljajem in pritisku. Zato z leti lahko popustijo vari, lahko poči, pride do drugih poškodb … Stare ekspanzijske posode nikoli ne menjamo z že rabljeno, saj ne moremo vedeti, v kakšnem stanju je.
Napaka na ekspanzijski posodi lahko zelo negativno vpliva na delovanje celotnega hladilnega sistema. Da bi preprečili puščanje, zamašitev ali kaj podobnega, je treba posodo vsaj enkrat letno preveriti. Posoda je tudi "okno" za hitro ugotavljanje, ali je s sistemom kaj narobe. Nivo tekočine pri mrzlem motorju mora biti vedno do označene točke. Ko se motor segreje, pa mora tekočina narasti. V nasprotnem je to prvi zelo resen opozorilni znak za ukrepanje. Na padec tekočine pri vseh novejših vozilih opozarja senzor, ki je povezan z opozorilno lučko na armaturni plošči.