Diagnostika baterije električnega vozila
22.05.2024Podjetje Mahle je eden izmed dobro znanih izdelovalcev sestavnih delov različnih sklopov v vozilih, pa tudi dobavitelj rezervnih delov in opreme za poprodajne storitve. V zadnjih letih se uspešno spopadajo tudi z novimi izzivi na področju hibridnih in električnih vozil, vključno z diagnostiko baterij.
Podobno kot številni drugi izdelovalci so tudi v podjetju Mahle zastavili strateško usmeritev razvoja podjetja proti dobi brez izpustov ogljikovega dioksida. Pri tem sledijo trem ključnim ciljem; elektrifikaciji, nadzoru toplote in naprednejšim motorjem z notranjim zgorevanjem. Na področju elektrifikacije se ukvarjajo z razvojem komponent za električne pogone in polnjenje baterij. Na področju nadzora toplote posvečajo pozornost alternativnim pogonom pri katerih je obvladovanje temperatur še pomembnejše za delovanje agregatov in baterij, kot pri motorjih z notranjim zgorevanjem. Kljub poudarku na elektrifikaciji pa še vedno posvečajo pozornost motorjem z notranjim zgorevanje (ICE), ki ne povzročajo izpustov CO2 po zaslugi e-goriv ali vodika.
Velike ali male baterije in alternativna goriva
Na področju razvoja baterij za pogon električnih vozil se vedno znova pojavlja vprašanje ali so bolj smiselne manjše ali večje baterije, kar je še bolj kot pri osebnih vozilih pomembno pri gospodarskih vozilih. Težka gospodarska vozila naj bi dnevno kljub električnemu pogonu zmogla prevoziti med 600 in 700 kilometri, konstruktorji pa se odločajo za vgradnjo manjših in lažjih baterij, težkih približno 4.000 kilogramov, ki jih treba polniti večkrat na dan, ali večjih in težjih baterij, težkih približno 6.000 kilogramov, ki jih polnijo le med daljšimi postanki oziroma ponoči.
Odločitev je pogosto povezana tudi s potrebami prevoznikov glede teže tovorov oziroma načina uporabe težkih gospodarskih vozil z električnimi pogoni. Prav zaradi teže baterij in daljšega časa polnjenja pa se kot zanimiva alternativa pojavljajo agregati s pogonom na vodik, v gorivnih celicah ali motorjih z notranjim zgorevanjem. Vodik je namreč zanimiva možnost predvsem za dolgoprogaše, saj oskrba z vodikom ne traja bistveno dlje kot pri klasičnih gorivih. Vendar pa tudi vodik ni rešitev brez težav, pa naj gre za zagotavljanje ustreznega agregatnega stanja, tlaka ali pa čistosti in vlažnosti zraka, ki sodeluje pri procesu pridobivanja elektrike v gorivnih celicah. Predvsem pri gradbenih strojih in kmetijski mehanizaciji je zato realno bolj uporabna kombinacija motorja z notranjim zgorevanjem, ki za gorivo uporablja vodik.
Učinkovitost in nadzor temperature za večji doseg
Pri električnih motorjih je učinkovitost delovanja nadvse pomembna za zagotavljanje večjega dosega. Za ustrezno delovanje krmilne elektronike in baterij pa je nujno učinkovito obvladovanje temperaturnih razmer. Še posebej v primeru hitrega polnjenja visokonapetostnih baterij mora hladilni oziroma ogrevalni sistem delovati neoporečno. V nasprotnem primeru lahko pride do zmanjšanja zmogljivosti baterije in celotnega pogonskega sistema ali pa celo do trajnih poškodb sklopov, ki so skoraj praviloma dragi in težko popravljivi.
Pravilna diagnostika je temelj dobrega dela
Ker so baterije draga avtomobilska komponenta si zaslužijo temeljito oskrbo, vključno z učinkovito diagnostiko, ki je pomembna tako pri spremljanju delovanja baterij pri novih vozilih, kot tudi pri odločanju o nakupu rabljenih vozil z električnim pogonom.
Mahlejevo diagnostično orodje TechPRO omogoča temeljit pregled ter meritve napetosti in temperature vsake posamezne baterijske celice in sklopov v visokonapetostnih baterijah. S pomočjo povezave wlan pa je mogoče poročilo shraniti v formatu pdf in ga natisniti za uporabnika oziroma spremno dokumentacijo vozila. S pomočjo Mahlejeve naprave »e-charge 20« je mogoče preveriti in podati realno oceno dejanskega stanja (SoH – status of health) visokonapetostnih baterij ter preostale zmogljvosti v odstotkih. Diagnostični postopek traja le 10 minut, poročilo je mogoče prenesti v format pdf in natisniti.
Mahle »e-care« pa je naprava za menjavo hladilne tekočine v sistemu hlajenja visokonapetostnih baterij. Postopek vključuje odstranjevanje stare tekočine, čiščenje in vnos nove tekočine brez zračnih mehurčkov, ki bi vplivali na učinkovitost delovanja. Poleg omenjene opreme za diagnostiko in vzdrževanje vozil z električnim pogonom pa je Mahle uvrstil v svojo ponudbo tudi zmogljivejše polnilne naprave za zasebno ali poslovno uporabo na domačih ali službenih parkiriščih. Sistem pametnih polnilnikov »chargeBIG« spremlja tako stanje baterije v vozilu, kot dejansko porabo v hišnem omrežju in prilagodi moč polnjenja glede na ostale porabnike električne energije v trenutku polnjenja oziroma delovanja.
Diagnostika BatteryPRO
Diagnostika pogonske baterije je bistvenega pomena za vzdrževanje in popravilo e-vozila, pomembno vlogo pa ima tudi pri določanju vrednosti rabljenega vozila z električnim pogonom.
Diagnostična naprava E-HEALTH Charge združuje polnjenje in diagnostiko ter zagotovi zanesljive informacije o stanju in delovanju visokonapetostne baterije v samo 15 minutah. Sestavljena je iz polnilnika baterij E-CHARGE 20 in programske opreme E-HEALTH Charge.
Podatki so neodvisno ovrednoteni v oblaku specialista za baterije volytica diagnostics, razvrščeni glede na že zabeležene baterije istega tipa in primerjani z izvirno zmogljivostjo modela vozila. Naprava E-CHARGE 20 z integrirano programsko rešitvijo E-HEALTH Charge analizira stanje visokonapetostne baterije glede na razpoložljivo preostalo kapaciteto – hitro in enostavno tudi med postopkom polnjenja baterije. Ker je na kolescih se lahko uporablja kjerkoli v delavnici kot diagnostična naprava ali kot polnilec.