Brembo z največjo revolucijo od sistema ABS
02.11.2021Brembo s sistemom Sensify predstavlja verjetno najbolj daljnosežno tehnologijo pri avtomobilskih zavorah v zadnjih desetletjih. V serijskih vozilih od leta 2024.
Brembo je razkril sistem Sensify, koncept zavor naslednje generacije. Prvi komentarji pravijo, da gre za največjo novost pri zavorah od prihoda ABS sistema naprej.
Digitalizacija obstoječih zavor
Obeta se velik tehnološki preskok naprej, saj se poslavlja ali zmanjšuje pomen nekaterih doslej klasičnih sestavnih zavornih delov, z vključitvijo namenskih "elektronskih možganov" pa lahko prvič govorimo o pametnih zavorah. To bo prineslo velike spremembe pri možnosti sprotnega prilagajanja delovanja zavornega pedala različnim voznikom in z ozirom na vremenske okoliščine. Hkrati pa Sensify omogoča optimalno izkoriščanje regeneracije zavorne energije, ki bo v naslednjih letih vse bolj pridobivalo na pomenu, saj bodo tudi po zaslugi tovrstnih sistemov baterije v vozilih lahko ob nespremenjenem dosegu z enim polnjenjem manjše.
Sensify je kombinacija že obstoječega portfolja Brembovih produktov kot so diski in zavorne ploščice, ter digitalne tehnologije. Slednja neprestano spremlja stanje vozila, vožnjo in želje voznika ter temu primerno aktivira posamezne zavore. Z uporabo umetne inteligence je postopek zaviranja bistveno bolj prilagodljiv, kar ima številne prednosti. Sensify zavore močno zmanjšajo količino zavorne tekočine, večina dogajanja poteka le še po žici. Zavorni pedal je povezan neposredno z dvema kontrolnima enotama, od katerih vsaka nadzoruje po eno os. Kot kaže Brembova shema, je prednja enota povezana s hidravličnima aktuatorjema, vsak od njiju prek hidravlične napeljave skrbi za eno prednje kolo. Zadnja nadzorna enota pa je z elektromehanskimi zavornimi čeljustmi povezana le po žici. Razlog za takšno rešitev bi lahko iskali s dejstvu, da za regeneracijo zavorne energije večina vozil uporablja le zadnji kolesi, čeprav bo šel trend pri formuli-E, ki služi kot laboratorij za prihodnja električna vozila, kmalu tudi v štirikolesno regeneracijo.
Ko voznik pritisne na pedal, nadzorna enota na podlagi različnih parametrov izračuna, potrebno zavrno silo, ki je potrebna na posameznem kolesu. Nato aktuatorjem pošlje signal, s kakšno silo in kdaj naj aktivira zavorno čeljust. Sam pritisk na ploščice spredaj se sicer izvaja s hidravličnimi bati, vendar pa pri Brembu trdijo, da je njihov sistem povsem elektronski, sama hidravlika pa je tam zgolj zato, da izvede enakomeren pritisk na ploščico.
V klasičnem avtu, kombiju ali dirkalniku
Z vključitvijo napredne elektronike bo pri Sensify zavorah vsak pritisk na pedal pomenil bolj prilagodljivo in izkoriščeno zaviranje, so prepričani pri italijanskem specialistu. Vsako kolo neodvisno nadzirajo samostojni senzorji, kar omogoča optimalno prilagajanje zavorne sile vsakemu kolesu posebej, glede na trenutni oprijem pnevmatik.
Zaradi tega bodo zaviralni časi krajši, varnost pa precej izboljšana tudi v izrazito slabih vremenskih okoliščinah.
Pri Brembu izpostavljajo, da Sensify temelji na že doslej znanih tehnologijah in rešitvah, zato bo omogočal prilagoditev vsakemu tipu vozila, ne glede na to, ali gre za klasično kombilimuzino, športnega terenca, gospodarsko vozilo ali celo dirkalnik. Prednost je tudi možnost samodejnega prilagajanja občutljivosti zavornega pedala in enostavna integracija pedalnega sklopa s pripadajočo elektroniko v vsako vozilo.
Z uporabo Sensify zavor bodo obratovalni stroški uporabe nižji - delež zavorne tekočine je zmanjšan na minimum, obraba zavornih ploščic in diskov je manjša in bolj enakomerna. Pojav trenja med neaktiviranimi čeljustmi in diskom je izničena, kar se bo poznalo pri porabi in emisijah prašnih delcev. Pametni nadzor nad delovanjem zavor omogoča najboljši mogoč izkoristek regenerativne energije in s tem celotnega vozila.
Kot so napovedali pri Brembu, bodo prvi serijski avtomobili s Sensify zavorami na trgu na začetku leta 2024. Pomenljivo je, da na promocijkih fotografijah lahko razpoznamo tudi avtomobile znamke Tesla.