Bo akvaplaning za vedno težava voznikov?
21.03.2021Avtomobilske pnevmatike iz leta v leto bolj napredujejo in tako z zmesjo kot obliko vse bolje kljubujejo razmeram na vozni podlagi. Pojava akvaplaninga pa še vedno ne morejo odpraviti, zato se v ta namen po svetu razvijajo drugačne rešitve.
Akvaplaning ali izguba stika tekalne površine pnevmatike s cesto se dogaja zaradi stoječe vode na vozni podlagi. To se v nalivu, ko voda ne odteka dovolj učinkovito s cestišča, lahko zgodi zelo hitro, avtomobil pa v tistem trenutku postane praktično nevodljiv. Takrat voznik postane le potnik brez nadzora.
Reakcija na akvaplaning
Doslej razviti pripomočki so namenjeni zmanjšanju posledic akvaplaninga, ko se ta že zgodi. Pametna elektronika s hitrim zaviranjem posameznih koles in vektorsko razporeditvijo navora med zadnji kolesi pomaga držati želeno smer vozila, ko vsa kolesa nimajo več učinkovitega oprijema. Vse več se dela tudi na prepoznavanju potenciala akvaplaninga z različnimi senzorji, ki so v avtomobile že vgrajeni. Razmere zaznavajo kamere ali v pnevmatike vgrajena tipala.
Potencialna nevarnost se nato sporoči vozniku ali pa se prilagodi delovanje pogona ter elektronike in s tem zmanjša tveganje. Zanimivo je, da tu ne igra velike vloge ali gre za vozilo, kjer ima voznik popolni nadzor ali za deloma avtonomno vozilo. Akvaplaning je namreč največkrat pojav, ki se zgodi v hipu in ga je težko v celoti preprečiti.
Z vodo nad vodo
Kaj pa, če se akvaplaning da preprečiti? Pri podjetju Easyrain so v sodelovanju z Boschem in Italdesignom razvili sistem, ki odvečno vodo izpodriva kar s še več vode. Če se nekateri proti ognju borijo z ognjem, pa lahko podobno naredijo tudi z vodo! Pri sistemu, ki je sicer še v povojih, z natančno usmerjenim doziranjem močnih curkov vode pred sprednji kolesi, vodo na podlagi razprši. S tem vozilu omogoča boljši stik pnevmatike s podlago in s tem zagotavlja boljšo vodljivost.
Za zdaj je inovacija z imenom Aquaplaning Intelligent Solution še v fazi testiranja. Prvi rezultati so pokazali, da sistem možnost akvaplaninga pri vožnji naravnost zmanjšati za 35, v ovinkih pa za 30 odstotkov. Pričakujejo pa, da bo z dodatnim razvojem učinkovitost sčasoma le še rasla.
V serijski proizvodnji sistema sicer še nekaj časa ne bomo videli, saj imajo inženirji pred seboj še marsikatero oviro. Med drugim tudi upravičenost rezervoarja vode z maso nekaj kilogramov, ko pa obenem iščejo načine, da se znebijo vsakega odvečnega grama na vozilu.