Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Avti, pri katerih je dolivanje olja praktično obvezno

28.08.2021

Poraba olja v motorjih z notranjim zgorevanjem je v zadnjih letih spet postala pereč problem. Zakaj?

Serviserji znajo povedati, da lahko glede porabe motornega olja med znamkami obstajajo velike razlike, prav tako znotraj različnih družin motorjev. V nekaterih primerih motorji iz oljnega korita lahko potegnejo in skurijo celo po liter olja na tisoč kilometrov. Razlogi so večplastni, cenovno dragi, posledice porabe olja pa tudi zelo neekološke. In ker področje ni stvar regulacije nadzornih organov, si proizvajalci sami pišejo pravila, kolikšna poraba olja je še sprejemljiva. Zato zaradi povečane porabe olja praktično ne obstajajo vpoklici vozil, potrošniki se morajo znajti po svoje ali pa se sprijazniti z rednim dolivanjem.

Okoli leta 2000 se je zdelo, da so proizvajalci uspeli ukrotiti problematiko porabe olja pri takratnih vozilih. A že čez okoli 10 let je prekomerno kurjenje olja postalo znova zelo obsežen pojav. Strokovnjak Chuck Lynch iz ameriškega združenja za prenovo motorjev Automotive Engine Rebuilders Association pojasnjuje, da so proizvajalci zaradi zaostrenih ekoloških smernic v tistem času začeli sprejemati številne kompromise v notranjem dizajnu motorjev, ki naj bi doprinesli k manjši porabi goriva, a so zmanjšale tudi dolgoživost.

Pri ameriški potrošniški organizaciji Consumer Reports so nedavno navedli rezultate svoje študije o porabi olja pri nekaterih popularnih motorjih v avtomobilih. Med temi motorji je več takšnih, ki so tudi danes zelo razširjeni v Evropi in tudi v Sloveniji, na primer 1,4 TSI in 2,0 TFSI iz skupine VAG, ali pa 1,6 turbo iz PSA/BMW. Pri Consumer Reports so v študiji po posameznih letnikih motorjev od 2010 do 2019 navedli procentualno število takšnih, pri katerih morajo (ameriški) lastniki med dvema rednima intervaloma menjave naliti za več kot liter dodatnega olja. V posameznih primerih je lahko takšnih celo polovica vseh motorjev določenega letnika!

Primerjava letnikov motorjev z najpogostejšo povečano porabo olja za vsaj 1 liter

(vir: Consumer Report)

Razumevanje, zakaj in kako motorji porabljajo olje, še ni dokončno, v povezavi s to tematiko v strokovno-tehničnih ustanovah še vedno potekajo številne raziskave. So si pa strokovnjaki za motorje edini, da je treba porabo olja upočasniti kolikor je to mogoče, ali pa celo zaustaviti, če je to stroškovno smiselno.

Visoka poraba olja je praktično vedno simptom ali posledica nekega nepravilnega stanja v motorju. Razlogi so lahko zelo kompleksne narave, na porabo lahko vplivata tudi tip in starost olja.

Poraba olja se v veliki večini dogaja v ali blizu izgorevalne komore, različna pa je "smer". Tako poznamo porabo, ki se dogaja "od zgoraj" skozi ventile, največkrat zaradi prevelikega razmaka med vodilom in ventilovo palico. Med delovanjem motorja se zato olje za mazanje ventilov vsesava v izgorevalno komoro.

Poraba "od spodaj" pa se dogaja mimo batnih obročkov. Vsak od njih je oblikovan drugače, saj imajo pri vzpostavljanju kompresije in hkratnemu mazanju stene izgorevalne komore različne naloge. Zelo majhna količina olja sicer vedno ostane na steni, da omogoči polzenje kompresijskega obročka, in nato zgori v procesu eksplozije, težava pa je, ko mimo zgornjega obročka začne v izgorevalni del dotekati preveč olja.

Zaradi obrabe, napačnega zgorevanja in posledično nanašanja saj, napačne montaže pri popravilih, napak in deformacij na steni komore ter drugih vzrokov obročki lahko začnejo prepuščati preveč olja, kar precej zviša njegovo porabo.

Olje v komori zgori skupaj z gorivom in se nato izloči skozi izpušni sistem, kjer pa zaradi vsebnosti delcev in volatilnih ogljivovodikov lahko pušča posledice na katalizatorju. Skozi čas se onesnaževanje takšnega vozila močno poveča, še posebej pri starejših dizlih je velik del zdravju zelo nevarnih trdnih delcev posledica porabe olja, kažejo analize.

Do manjše mere na porabo olja vpliva njegov tip oziroma stopnja viskoznosti, da je ravno prav tekoče in se ravno prav "drži" površine, a je to ravnovesje zelo delikatno in odvisno od motorja do motorja.