Avti iz gluhe in slepe sobe
10.08.2022Skupina Renault ima obsežno infrastrukturo za preskušanje in inženiring. V enem od oddelkov, ki se nahaja v normandijskem kraju Aubevoye, se skrivajo tehnične posebnosti: gluhe in slepe sobe.
Center za preskušanje se razteza na 600 hektarih in je strogo varovan. Med drugim so tu za skoraj 60 kilometrov preskusnih stez, 44 preskusnih miz, dva vetrovnika in 18 korozijskih komor. Vso to opremo uporabljajo pri preskušanju prihodnjih vozil Skupine Renault v vseh okoliščinah in pogojih. Skupaj v centru dela okoli tisoč inženirjev, testnih voznikov in drugih specialistov.
Kaj je gluha soba?
Prehod na električna vozila je pred inženirje za zvok postavil povsem nov izziv, saj so notranjosti avtov naenkrat postale izredno tihe in se je bilo treba zvočnega udobja lotiti na drugačen način. Zdaj več pozornosti posvečajo zvoku smernikov, klikom stikal, tonom uporabniških vmesnikov …
Stene in strop sobe za razvoj zvoka so prekriti s penastimi paneli z visokimi vodoravnimi in pokončnimi prizmami. Te štrleče oblike zvočnih in elektromagnetnih valov ne odbijajo, ampak jih vpijejo in razpršijo ter s tem poustvarijo pogoje povsem odprtega prostora, v katerem ni odmevov.
Taka soba je torej "brezodmevna" (anehoic) reče pa se ji tudi gluha soba. V njej se resnično ne sliši nič. Če se človek v njej premakne, se v odsotnosti okoljskih šumov sliši celo najmanjši zvok mečkanja tkanine ali vdiha. Nasprotno pa hrup ploska z dlanmi deluje zadušen, celo utišan, saj stene ne dajejo odmeva.
V takšni gluhi sobi so izdatno testirali in preizkušali tudi novi Mégane E-TECH electric. Z okoli sto mikrofoni so merili zvočno zatesnjenost avtomobila glede na trušč, ki ga povzročajo elektromotor, pnevmatike in vse drugo v neposredni bližini. To jim je omogočilo izdelavo zvočne izolacije avtomobila, hkrati pa so prilagodili zvoke, ki prispevajo k zvočni izkušnji uporabnika: zvok vrat, zvočni opozorilniki, glasba …
Strokovnjaki za akustiko izdelajo in izmerijo celotno zvočno arhitekturo avtomobila, ki jo tvorijo notranji in zunanji zvoki. V takšnih gluhih sobah so razvili tudi zvok vozila za opozarjanje pešcev (VSP - Vehicle Sound for Pedestrians). Danes gre trend v smeri, da bodo imeli električni avti več različnih zvokov za opozarjanje pešcev.
V 20 letih štirikrat več elektronskih naprav
Poleg gluhih sob so zelo posebne tudi sobe za preskušanje elektromagnetne združljivosti. Imenujejo jih slepe sobe. Medtem ko so moderni avti podvrženi manj zvoka, je ravno obratno glede elektromagnetnih valov. Samo v zadnjih 20 letih se je število vgrajenih elektronskih naprav početverilo.
Stene slepih sob so obložene z belimi ploščami, ki so pokrivajo debel sloj izolacije. Avto v takšni sobi preskušajo na dinamometru z valji s simulacijo vožnje. Vsenaokrog so postavljene antene, ki avtomobil nenehno obstreljujejo z valovi raznih moči in frekvenc. Vozila so namreč v dejanskem prometu nenehno podvržena raznim elektromagnetnim poljem, bodisi zaradi bazne postaje mobilne telefonije, televizijskega oddajnika ali samodejnega radarja, zato je treba zagotoviti, da nič ne bo moglo zmotiti normalnega delovanja avtomobila. Soba omogoča vzpostavitev pogojev Faradayeve kletke, saj stene blokirajo elektromagnetne valove in izolirajo notranjost od zunanjega sveta. Zaradi tega lahko preskušajo zmogljivosti avtomobila za oddajanje in sprejemanje cele vrste različnih valov: radijskih, telefonskih ali za GPS …
Povečana povezljivost povečuje ne le količino valov znotraj avtomobila, ampak tudi zunaj njega. Zaradi tega je torej treba zagotoviti, da se vse te frekvence ne motijo med seboj in seveda, da ne motijo delovanja opreme v avtomobilu. Predvsem pa je pomembno, da ne motijo varnosti okrog vozila in tako vsem uporabnikom zagotavljajo varnost in zanesljivost.
Pri Renaultu je vsa oprema podvržena množici preskusov na ravni, ki je dvakrat tolikšna kot terjajo predpisi. Vsak odziv sproti in skrbno preverjajo iz kontrolne sobe in ga analizirajo s pomočjo računalnikov.
Skupaj v različnih gluhih in slepih sobah ter laboratorijih za analizo, ki so posejani po Tehničnem središču Aubevoye, vsako leto opravijo več kot tisoč raznih preskusov. V njih mesece preden so razkriti javnosti ali pa še celo preden dobijo ime, testirajo prihodnja vozila, da so pripravljeni za uporabnike v vsakdanjem življenju.