3 razlogi, kdaj je nujna menjava servo olja in katerega izbrati
30.04.2021Za številna vozila proizvajalec sploh ne predpisuje menjavo servo olja. A z redno menjavo in kakovostno tekočino bi preprečili večino okvar sestavnih servokrmilnih delov.
Da avti potrebujejo redno menjavo motornega olja, je samoumevno, prav tako olja v avtomatskem menjalniku. Pozablja pa se na olje v hidravličnih krmilnih sistemih, ki so prevladovali pri vgradnji v vozila vse do pred nekaj let.
Čeprav številne znamke zagovarjajo stališče, da je servoolje doživljensko in ga zato ne bi bilo treba nikoli menjati, pa temu ni nujno tako, še posebej pa ne, ker vozila delajo precej več kilometrov od proizvajalčeve predstave o življenjski dobi. Stanje in nivo servo olja bi morali preveriti vsaj enkrat letno, na primer ob vsakokratnem rednem servisu.
Trije namigi, kdaj je treba servo olje nujno zamenjati:
1. Če tako piše v navodilih za uporabo
V kolikor proizvajalec predpiše interval menjave, ga je treba spoštovati. Če ga ne predpiše, pa je neka okvirna doba, ko je olje v servosistemu zelo priporočljivo menjati, na 100.000 prevoženih kilometrov.
2. Če potemni in smrdi po zažganem
Za vse tekočine v vozilu velja posplošeno pravilo, da temnejše kot je, slabše je. To velja tudi za olje servo volana. Temnejša barva je pokazatelj, da je že zelo iztrošeno in da zaradi sprememb v sestavi ne more več dobro opravljati svoje naloge upravljanja in zaščite krmilnih delov.
Olje, ki smrdi po zažganem, priča o pregrevanju sistema in morda po preveč agresivni uporabi, ki je značilna za dinamične voznike. Ob vizuelnem pregledu je treba biti pozoren tudi na sledi smeti ali okruškov v olju.
3. Upor pri sukanju volana in nenavadni zvoki
Zaradi iztrošenega olja postane črpalka glasnejša, prisotnost umazanije onemogoča gladko delovanje, kar je še posebej občutno pri manjših hitrostih. Čimprejšnja menjava olja bo morda preprečila usodne poškodbe komponent servo-krmilnega sistema.
Katero olje uporabiti
Treba se je držati standardov proizvajalca. Ker pa servo olje ni splošno standardizirano na način kot na primer motorno olje, so znamke vozil ustvarile množico lastnih standardov in specifikacij, ki so marsikdaj povsem identični med seboj.
V grobem servo olje delimo na tri tipe: mineralna, polsintetična in sintetična. Potem pa so glede na proizvajalca razlike lahko tudi v barvi. Pomembno je, da različnih olj ne smemo mešati med seboj.
Mineralna olja so cenovno ugodna in zaradi sestave ne škodujejo gumijastim delom. Njihova slabost sta krajša življenjska doba in možnost penjenja.
Druga skupina olj so polsintetična, ki se ne penijo in so nizkoviskozna. Slabost pa je njihov negativni vpliv na gumene dele.
Polnosintetična olja imajo najboljše zmogljivosti v najširšem razponu temperature in delovanja, zaradi dodatkov pa ne škodijo gumenim delom.
Rumena, zelena, rdeča ...
V odvisnosti od proizvajalca pa se olja delijo tudi po barvah, a gre lahko pri isti barvi tako za mineralna kot sintetična olja, zato to nikakor ne sme biti edino vodilo pri izbiri.
Servo olja rdeče barve (blagovna znamka Dexron po standardu GM) najdemo predvsem pri azijskih proizvajalcih vozil kot tudi pri avtomobilih General Motorsa (Opel …).
Zelena barva (najbolj znan proizvajalec Pentosin) je značilna za evropske proizvajalce, kot so koncern Volkswagen, BMW, Volvo, Ford, nekateri modeli koncerna PSA in Mercedes-Benza …
Rumeno olje pa je najbolj značilno za koncern Mercedes-Benz, saj so ga razvili sami.
Ponudba je torej široka in hkrati lahko zelo različna. Pri izbiri olja je treba biti predvsem pozoren, da zares ustreza zapisanim specifikacijam proizvajalca vozil. Včasih so za servosisteme uporabljali isto olje kot za avtomatske menjalnike (ATF), vendar to še zdaleč ni več pravilo, saj so se olja v novejših vozilih skozi čas posodabljala in spreminjala. To je še posebej značilno za avte, izdelane po letu 2005.